14.4.2019← Takaisin

Lydia Wideman-Lehtonen 1920-2019

Naisten maastohiihdon ensimmäinen olympiavoittaja Lydia Wideman-Lehtonen on menehtynyt 98 vuoden iässä lauantaina 13.4.2019. Hän johti Suomen naishiihtäjät kolmoisvoittoon Oslon talviolympiakisojen 10 kilometrillä vuonna 1952.

Lydia Wideman syntyi Vilppulassa 17.5.1920. Hän ja identtinen kaksoissisar Tyyne olivat kymmenlapsisen perheen nuorimmat jäsenet. Elokuvateatterin vahtimestarina toiminut isä oli innokas hiihtäjä ja vei tyttärensäkin mukanaan laduille. Lydian hiihtoharrastus hiipui hänen muutettuaan Tampereelle konttorityöhön Vehmaisten tiilitehtaalle. Innostus löytyi uudelleen, kun Tyyne-sisko nousi kilpahiihtäjänä huipulle.

Naisten hiihdosta tuli kansainvälinen kilpailulaji vasta 1940-luvun loppuvuosina. Tavoitteen harjoitteluun antoi naisten 10 kilometrin hiihdon lisääminen vuoden 1952 Oslon kisojen olympiaohjelmaan. Lydia Wideman hiihti Tyynen jäljessä SM-hopeaa talvella 1951. Siskosten kilpailulla oli hieman poliittistakin luonnetta, sillä Tyyne hiihti TUL:n väreissä, kun taas Lydia edusti SVUL:n Tampereen Hiihtoseuraa. Tyyne Wideman joutui kuitenkin lopettamaan hiihtouransa sairauden vuoksi vuonna 1951.

Talvella 1952 Lydia Wideman oli lyömättömässä kunnossa. Olympiahistorian ensimmäisessä naisten hiihtokilpailussa Holmenkollenin raskaalla ladulla hän otti nousuvoittoisella alkuosuudella minuutin johdon, joka kesti loppuun asti. Mirja Hietamies toi Suomelle hopean, Siiri Rantanen otti pronssin, ja Sirkka Polkunenkin hiihti vielä viidenneksi. Wideman voitti vuonna 1952 vielä SM-kullan sekä Salpausselän ja Ounasvaaran hiihdot, mutta kilpakausi jäi uran viimeiseksi: mentyään kesällä 1952 naimisiin hän keskittyi työelämään ja perheeseen, johon syntyi kaksi poikaa.

Wideman-Lehtonen vaikutti myöhemmin Suomen Hiihtoliiton johtokunnassa ja liittovaltuustossa, Hämeen piirin hiihtovalmentajana sekä Tampereen Pyrinnön seuratehtävissä. Hän sai Pro Urheilu -tunnustuspalkinnon ensimmäisten joukossa vuonna 2000. Hän oli maailman vanhin elossa ollut olympiavoittaja ja vanhin naispuolinen olympiamitalisti.

Suomen Hiihtoliitto kunnioittaa maastohiihtäjä ja olympiavoittaja Lydia Wideman-Lehtosen muistoa.

(Teksti ja kuva: Suomen Urheilumuseon tietopalvelu.)