13.5.2006← Takaisin

Liittovaltuusto siirsi vastuuvapauspäätöksen syksyyn

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokous pidettiin 13. toukokuuta 2006 Lahdessa. Päätös tili- ja vastuuvapauden myöntämisestä johtokunnalle ja toimitusjohtajalle vuoden 2005 tilinpäätöksestä siirrettiin tehtäväksi liiton syyskokouksessa

Syyskokous pidetään Kuortaneella marraskuun 11. päivänä 2006.  Asiasta äänestettiin. Vastuuvapaudesta päättämisen siirtoa kannatti 27 valtuutettua, 10 oli vastuuvapauden myöntämisen kannalla, yksi liittovaltuutettu äänesti tyhjää. Päätöksen pohjalla on Hiihtoliiton tilinpäätös, joka nyt toisena peräkkäisenä vuotena on alijäämäinen. Vuodelta 2005 hyväksymättä jääneessä tilinpäätöksessä alijäämä oli 463 000 euroa. Vuodelta 2004 alijäämä oli 860 000 euroa. Liittovaltuusto haluaa päätöksellään varmistaa, että liittojohtokunnan ja henkilökunnan toimenpiteet liiton talouden tervehdyttämiseksi ovat riittävät.

Vuoden 2005 alijäämä muodostui lähes 340 000 euron osalta satunnaisista eristä, mm. freestylen MM-kisojen ja pohjoismaisten hiihtolajien nuorten MM-kisojen aiheuttamista tappioista, oikeudenkäyntikuluista sekä palveluyksikön kuluista ja menojen ylityksistä. Hiihtoliiton lajien, alppihiihdon, freestylehiihdon, maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn osalta vuoden 2005 tilinpäätös oli ylijäämäinen.

Vastuuvapauden siirtämispäätöksen ensimmäisenä allekirjoittajana toiminut maastohiihtoa liittovaltuustossa edustava Pohjois-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Veikko Anttonen korosti, että siirtopäätös ei merkitse epäluottamuslausetta liittojohtokunnalle ja toimitusjohtajalle. Vastuuvapauden siirto tarkoittaa sitä, että todellisiin tekoihin talouden kuntoon saamiseksi on ryhdyttävä.
- Syksyn liittovaltuuston kokouksessa asiaan palataan, vakuutti Anttonen.