22.5.2006← Takaisin

Liittovaltuusto hyväksyi sääntömuutoksia

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa hyväksyttiin muiden asioiden ohella myös koko joukko sääntömuutoksia.

Alla olevassa sääntömuutokset on merkitty lihavoimalla

Sääntömuutokset / maastohiihto

I YLEISET MÄÄRITTELYT

I C/14 §        Lisäys: sääntöjen rikkomisesta kilpailutapahtumassa voidaan tuomarineuvoston päätöksellä rangaista urheilijaa, valmentajaa, huoltajaa ja joukkueen jäsentä varoituksella, määräaikaisella kilpailukiellolla, kilpailukiellolla tai sakolla.

I D/3 §           Maastohiihdon iltakilpailujen lupamaksumuutokset
                          - kansalliset iltakilpailut 1.3. jälkeen 120 €, ennen 170 €
                          - kansalliset iltakilpailut ennen 1.3. 120 €, ennen 50 €
                          - nuorten iltakilpailut 35 €, ennen 50 €

Lisätään:

Hiihtotunnelikisat, lupamaksu sama kuin rullahiihto- ja muovimäkikisoissa eli 85 €.

I D/4 §           Kilpailujen, joille liitto on myöntänyt kilpailuluvan, kilpailukutsut tulee julkaista Hiihtoliiton ilmoittamassa virallisessa tiedotuskanavassa.

II KAIKKIEN LAJIEN KILPAILUJA KOSKEVAT MÄÄRÄYKSET

II A1/1 §        Lisäys: hiihtotunnelikisoja haetaan viimeistään puoli vuotta ennen niiden järjestämistä suoraan liittoon toimitettavalla hakemuksella.

II A1/6 §        Mikäli kilpailu siirretään toiselle päivälle tai peruutetaan kokonaan:

Jos seuran ilmoittautuminen peruutetaan kirjallisesti heti siirtotiedon tultua, osallistumismaksuista palautetaan 50 % (aikaisemmin kokonaan). Muiden osalta ilmoittautuminen ja osallistumismaksut ovat voimassa kuukauden ajan.

Mikäli kilpailu siirretään yli kuukauden päähän peruutetun kisan ajankohdasta, kaikki ilmoittautumiset katsotaan rauenneiksi ja osallistumismaksut palautetaan kokonaan.

Mikäli kilpailu joudutaan peruuttamaan olosuhteiden takia viime hetkessä (2 vrk – 1 tunti ennen kisaa), eikä uutta kisapäivää nimetä, järjestäjän on palautettava 50 % osallistumismaksuista. Palautusta saavan seuran tulee ilmoittaa seuran pankkiyhteydet järjestäjäseuralle, ellei niitä ole toimitettu ilmoittautumismaksun yhteydessä.

II A2/18 §      Muutos: myös Hopeasomman ilmoittautuminen tapahtuu 7 vrk ennen ensimmäistä kilpailupäivää.

II B1/1 §        ...perusteella mahdollisimman runsaasti ja nuorten ja Hopeasompa-sarjojen osalta ainakin 15 %:lle (ennen 10 %) ja aikuisten sarjoissa ainakin 10 %:lle loppuun suorittaneista.

Lisäys: Ulkona suoritettavissa pikapalkintojen ja virallisten palkintojen jakotilaisuudessa saa korokkeelle ottaa mukaan sukset ja sauvat.

II B2/4 §        Lisäys: Lisäksi järjestäjä antaa muita palkintoja nuorten ja Hopeasompa-sarjoissa vähintään 15 %:lle ja aikuisille vähintään 10 %:lle osallistujamäärästä / sarja.

II B2/5 §        Muutos: Valtakunnallisten mestaruuskilpailujen viralliset tulokset tulee julkaista seuran ja liiton nettisivuilla. Tuloksia ei tarvitse toimittaa jokaiselle kilpailussa edustetulle seuralle.

III LAJIKOHTAISET MÄÄRÄYKSET

III A2/6 §       Lisäys: Siirretyn mestaruuskisan arvontaa ei suoriteta uudelleen.

Lisätään: Nuorten sarjoissa... Ryhmittelyssä otetaan huomioon alkutalven menestys sekä voimassa oleva rankinglista. Huom! piirien ilmoittama paremmuusjärjestys jää pois.

Huom! Hopeasompa-loppukilpailussa ryhmittelyperusteena käytetään edelleen piirien ilmoittamaa paremmuusjärjestystä.

III A2/7 §       Nuorten SM-kilpailujen viestisarjoissa lähtöjärjestys arvotaan(ei huomioida piirin ilmoittamaa paremmuusjärjestystä).

Hopeasompa-loppukilpailujen ryhmittelyperuste on piirien ilmoittama paremmuusjärjestys.

14 § Maastohiihdon valtakunnallisten mestaruuskilpailujen pakkasriski

Maastohiihdon valtakunnallisia mestaruuskilpailuja koskevista taloudellisista pakkasriskeistä yksityiskohtineen ja niiden jakamisesta liiton ja järjestäjän välillä päätetään liittovaltuuston toimesta tarvittaessa erikseen.

Sääntömuutokset/mäkihyppy ja yhdistetty

II KAIKKIEN LAJIEN KILPAILUJA KOSKEVAT MÄÄRÄYKSET

A Kilpailujen valmistelu

1. Kaikki kilpailut

1 § Kilpailuluvan hakeminen

Mäkihypyn ja yhdistetyn muovimäen SM-kilpailut sekä kansalliset ja monikansalliset kilpailut kesäjaksolle tulee toimittaa suoraan liittoon 1.5. mennessä. Talven kilpailujaksolle kaikkien kilpailujen kilpailuanomukset tulee toimittaa 1.9. mennessä liittoon.  Muovimäen SM-kilpailuja sekä rullahiihdon ja muovimäen monikansallisia ja kansallisia kilpailuja haetaan viimeistään puoli vuotta ennen niiden järjestämistä.

5 § Ilmoittautuminen

Kilpailijan saa samana päivänä ilmoittaa maastohiihdossa ja alppihiihdossa vain yhteen kilpailuun ja yhteen sarjaan. Mäkihypyssä ja yhdistetyssä ei ole rajoituksia, kuitenkaan yhdellä paikkakunnalla osallistuminen saman lajin eri nuorten sarjoihin ei ole sallittua.

2. Mäkihypyn ja yhdistetyn valtakunnalliset mestaruuskilpailut

1 § Suomen mestaruuskilpailujen kilpailulajit

Mäkihypyn ja yhdistetyn Suomen mestaruuskilpailut järjestetään vuosittain seuraavasti:

Mäkihyppy, pienmäki, HS = 64–84 metriä
    Mäkihyppy, normaalimäki, HS = 85 -109 metriä
    Mäkihyppy, suurmäki, HS = 110 metriäja yli.
    Mäkihyppy, seurojen välinen joukkuekilpailu, normaalimäki Mäkihyppy, muovimäki Yhdistetty kilpailu, Gundersen kilpailu

Yhdistetyn Sprinttikilpailu

Yhdistetyn joukkuesprintti tai joukkuekilpailu, normaalimäki

Yhdistetyn kesäkilpailu, muovimäki ja 15 km rullahiihto

Nuorten sarjat:

Mäkihyppy, yläikäraja 18 v
    Mäkihyppy, yläikäraja 16 v
    Mäkihyppy, seurojen välinen joukkuekilpailu, normaalimäki, yläikäraja 18 v
    Mäkihyppy, muovimäki, normaalimäki, yläikäraja 18 v
    Yhdistetty kilpailu, mäkihyppy ja 10 km:n hiihto, yläikäraja 18 v
    Yhdistetty kilpailu, mäkihyppy ja 8 km:n hiihto, yläikäraja 16 v
    Yhdistetyn sprinttikilpailu, mäkihyppy ja 5 km:n hiihto, yläikäraja 18 v
    Yhdistetyn sprinttikilpailu, mäkihyppy ja 4 km:n hiihto, yläikäraja 16 v
    Yhdistetyn joukkuesprintti tai joukkuekilpailu, normaalimäki, yläikäraja 18 v
    Yhdistetyn kesäkilpailu, muovimäki ja 10 km rullahiihto, yläikäraja 18 v

2 § Hopeasompa-loppukilpailujen kilpailulajit

Hopeasompa-loppukilpailut järjestetään vuosittain seuraavasti:

Mäkihyppy

yläikäraja 16 v
    yläikäraja 14 v
    yläikäraja 12 v
    yläikäraja 10 v

Yhdistetty

(5 km) yläikäraja 16 v
    (5 km) yläikäraja 14 v
    (3 km) yläikäraja 12 v
    (2 km) yläikäraja 10v

4§ Mäkihypyn joukkuekilpailua koskevat määräykset.

Mäkihypyn joukkuekilpailu suoritetaan HS 85 – 109m mäessä.

5§ Yhdistetyn joukkuekilpailun määräykset.

Yhdistetyn joukkuekilpailun mäkiosuus suoritetaan HS 85 -109m mäessä.

Sääntömuutokset/alppihiihto

Master SM-kilpailut:

Pujottelu, suurpujottelu ja super-G:

miehet, alaikäraja 30 v
    naiset, alaikäraja 30 v
    miehet, alaikäraja 35 v
    naiset, alaikäraja 35 v
    miehet, alaikäraja 40 v
    naiset, alaikäraja 40 v
    miehet, alaikäraja 45 v
    naiset, alaikäraja 45 v
    miehet, alaikäraja 50 v
    miehet, alaikäraja 55 v
    miehet, alaikäraja 60 v
    miehet, alaikäraja 65 v
    miehet, alaikäraja 70 v
    miehet, alaikäraja 75 v
    miehet, alaikäraja 80 v

Sääntömuutos/
    D Järjestäjän oikeudet ja velvollisuudet:

4 § Kilpailukutsut

•Niiden kilpailujen kilpailukutsut, joille liitto on myöntänyt kilpailuluvan, on julkaistava Hiihtäjä-lehdessä ja / tai sähköisesti Suomen Hiihtoliiton kotisivuilla.