2.10.2005← Takaisin

Levin maailmancupit jälleen askeleen lähempänä

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) alppihiihdon komitean lauantaisessa kokouksessa käsitelttiin mm. kauden 2006-2007 kilpailukalenteria.

Lajiin ollaan tuomassa uutta kalenterikonseptia, joka vähentäisi maailmancupin kilpailupaikkakuntia ja keskittäisi ne lähemmäksi toisiaan. Lisäksi uudessa konseptissa pyritään saamaan naisten ja miesten kilpailut samanaikaisesti samalle paikkakunnalle. Näin pystyttäisiin palvelemaan mm. mediaa paremmin.
Uudistukset koskettaisivat suomalaista alppihiihtoakin, sillä Leville on merkitty kausien 2006-2007 ja 2007-2008 alustavissa kalentereissa sekä naisten että miesten pujottelumaailmancupit. Levin osakilpailut saivatkin komiteassa laajaa kannatusta jo niiden marraskuisen ajankohdan takia.
- Unelma pujottelun maailmancupin avauksen saamisesta on ottanut jälleen askeleen eteenpäin, totesi alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen kokouksen jälkeen.
- Jos asiaa on voinut pitää kohtuullisen varmana tähän asti, niin nyt se on vielä varmempaa.
FIS päättää kauden 2006-2007 kilpailukalentereista kevään kokouksessaan. Jos kalenteri hyväksytään sellaisenaan, on myös kauden 2007-2008 tuolloin mukana.
Alppihiihdon maailmancupissa lisätään myös yhden päivän alppiyhdistetyn kilpailuja ja lajiin tulee oma maailmancup, jonka voittajat palkitaan kauden päätteeksi.
Viime kaudella mukana ollut maiden välinen joukkuekilpailu sai hyvän vastaanoton television ja katsojien keskuudessa, joten kilpailumuotoa pyritään lisäämään.
- Tämä tarkoittaa sitä, että meidän pitää ottaa joukkuekilpailu huomioon maajoukkueessa ja lajin puolesta ryhtyä toimenpiteisiin. Vauhtilajeja pitää pystyä tukemaan enemmän, jotta pysymme kilpailussa mukana, Leskinen sanoi.