4.11.2007← Takaisin

Levin maailmancup on peruttu lumenpuutteen vuoksi

Levin maailmancup jouduttiin perumaan lumenpuutteen vuoksi. Päätös tehtiin Levillä yhdessä Levin järjestelyorganisaation, Suomen Hiihtoliiton ja Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) kanssa.

Kilpailurinteen lumetus aloitettiin täysipainoisesti perjantaina 2.11. Lumetushenkilöstö jatkoi työtä ympäri vuorokauden lauantaina ja sunnuntaina, mutta lunta ei saatu tykitettyä rinteeseen riittävästi.

Levi Black -rinteessä oli lunta päätöshetkellä 30–60 %. Alkuviikon kahden päivän lämmin jakso vaikutti päätökseen, koska seuraava tehokas lumetuspäivä olisi ollut keskiviikko. Kilpailunjohtaja Tapio Kokko ja FIS:n tarkastaja Hans Pieren eivät voineet jättää tilannetta yhden päivän varaan.

- Lumetus jäi kokonaisuudessaan kiinni noin yhdestä vuorokaudesta. Syksy ja alkutalvi ovat viimeksi olleet näin lämpimiä 60-luvun alkupuolella. Tilastollisesti katsottuna näin lämmintä keskiarvojen valossa on 1–2 kertaa kymmenessä vuodessa, mikä tarkoittaa, että Leviä voidaan edelleen pitää lumivarmana paikkana, analysoi Kokko.

Levin maailmancupin peruuntumisen vaikutuksia on vielä hankala arvioida.

- Taloudelliset vaikutukset ovat vielä epäselvät. Kilpailuvakuutus oli kunnossa ja siitä syystä kilpailujen peruuntuminen ei heiluta talouttamme vakavasti, kommentoi Suomen Hiihtoliiton alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen.

Negatiivisinta peruuntuminen on Levin ja koko Lapin matkailulle ja kansainväliselle markkinoinnille.

- Kilpailujen välillisenä hyötynä olisimme saaneet yli 100 miljoonaa katsojaa ympäri maailmaa. Kaikki, niin yhteistyökumppanit kuin työntekijätkin, ovat tehneet hurjasti töitä kisojen eteen, josta voin kiittää jokaista koko järjestelyorganisaation puolesta, kertoi Levin maailmancupin pääsihteeri Mikko Saarinen.

Alppihiihtokilpailujen peruuntuminen ei ole ensimmäinen kerta. Viime kaudella peruttiin kauden avauskilpailu Itävallan Söldenissä, joka tänä vuonna saatiin järjestettyä erinomaisesti. Leskinen korostaakin, ettei yhden kisan peruuntuminen vaikuta vielä negatiivisesti tulevien kausien suunnitteluun.

FIS on myöntänyt alppihiihdon pujottelucupin avauskilpailut Suomelle ja Leville kauteen 2011/2012 asti. Tulevien kilpailutapahtumien järjestäminen ei vaarannu tämänvuotisen peruuntumisen vuoksi.