5.9.2005← Takaisin

Leville luvassa miesten ja naisten pujottelun maailmancupeja

Levi vahvistaa asemiaan alppihiihdon maailmancupien järjestäjänä. Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) alustavissa kilpailukalentereissa on Leville myönnetty maailmancupin pujotteluosakilpailut sekä naisille että miehille kausiksi 2006-07 ja 2007-08.

Ajankohta on marraskuun alku, Söldenin jäätikkökilpailun ja USA:n kiertueen välillä, kuukausi joka on ollut joka vuosi heikkojen lumiolosuhteiden takia vaikea täytettäväksi. Levin pujottelukilpailut järjestetään joko perättäisinä päivinä tai yhden välipäivän kera.

Kansainvälisen hiihtoliiton miesten alppihiihdon maailmancuptoiminnan johtaja Günther Hujara saapuu Leville 13.-15. syyskuuta. FIS:n alustavat kalenterit tarkistetaan kevään 2006 kokouksissa Vilamourassa, Portugalissa.

- Olemme aikoinaan ehdottaneet FIS:lle näitä maailmancupeja ja he ovat nähneet niissä potentiaalia. Levillä pystytään kuitenkin takaamaan hyvät lumiolosuhteet, kertoo alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen.

Leskisen mukaan marraskuun osakilpailuilla on paremmat mahdollisuudet päästä FIS:n kalenterissa jatkuvaksi kisajärjestäjäksi kuin myöhemmin talvella järjestettävien osakilpailujen, jolloin ottajia kisoille löytyy enemmän.

- Tämä on suomalaiselle alppihiihdolle todella merkittävä juttu, sillä ensimmäistä kertaa myös miehet laskisivat Suomessa maailmancuptasolla.

Tulevalla kaudella Levillä käydään kaksi naisten maailmancupin pujottelukilpailua 10.-11. maaliskuuta 2006.