8.10.2005← Takaisin

Lahti valittiin MM-kisaehdokkaaksi 2013

Suomen Hiihtoliiton johtokunta valitsi Lahden Suomen ehdokkaaksi haettaessa vuoden 2013 pohjoismaisten lajien MM-kisoja. Äänestyksessä olivat vastaehdokkaina Kuopio, Kuusamo ja Rovaniemi.

Johtokunnan äänestyksessä Lahti sai viisi ääntä, Rovaniemi kaksi ääntä ja Kuusamo ja Kuopio molemmat yhden äänen. Lahteen kisoja haettaessa varapaikkana on Kuusamo. Johtokunnan kriteereinä kisaehdokasvalinnassa olivat:
- Arvio mahdollisuuksista onnistua kisahaussa
- Kisakaupungin tarjoamat olosuhteet, osaaminen ja kokemus
- Mahdollisuudet hyvään taloudelliseen tulokseen.
- Arvio siitä, minkälaiseksi tilanne jää kisojen jälkeen.

Kaikki kisakandidaatit esittelivät hakemuksensa johtokunnan edustajille valintaa edellisenä päivänä.

- Jokaisen kaupungin paneutuminen asiaan ilmeni perusteellisista esityksistä ja minkään ehdokkaan sitoutumista ei voinut epäillä, arvioi Hiihtoliiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri valinnan jälkeen.
- Meillä oli ehdolla neljä hyvää ehdokasta, jotka kaikki tekevät hyvää työtä suomalaisen hiihtourheilun eteenpäin viemiseksi ja suuri osa esitetyistä suunnitelmista oli sellaisia, että niitä käydään toteuttamaan joka tapauksessa.

Kisaehdokkaaksi valittu Lahti oli hakijakaupungeista selvästi kokenein, onhan hiihdon pohjoismaisten lajien MM-kisat pidetty Salpausselän kaupungissa jo kuusi kertaa: 1926, 1938, 1958, 1978, 1989 ja 2001.

Ehdokasvalinnan jälkeen Suomen Hiihtoliitto ja Lahden edustajat tekevät varsinaisen hakuasiakirjan, joka jätetään Kansainväliselle hiihtoliitolle (FIS) syksyllä 2006. FIS:n hallitus tekee valinnat kaikkien hiihtolajien arvokilpailujen osalta. Vuoden 2013 kisoista päätetään keväällä 2007.