15.11.2006← Takaisin

Lahden MM 2013-haku hyvässä vauhdissa

Lahden kaupunki, Suomen Hiihtoliitto ja Lahden Hiihtoseura valmiita hakuprosessiin

Lahti valittiin syksyllä 2005 Suomen kandidaatiksi pohjoismaisten hiihtolajien MM-isännäksi vuodelle 2013. Kotimaisen hakuprosessin jälkeen pääosin Suomen Hiihtoliiton, Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran työntekijöistä koottu työryhmä on valmistellut varsinaista MM2013-hakuproessia. Valmistelutyöryhmä on saanut työnsä päätökseen, ja vetovastuu hakuprosessista on siirtynyt varsinaiselle MM-hakukomitealle.

MM-hakukomiteaan kuuluu kolme Lahden Hiihtoseuran, Suomen Hiihtoliiton sekä Lahden kaupungin edustajaa. Hakukomitean puheenjohtajana toimii Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri ja varapuheenjohtajana Lahden kaupunginjohtaja Tarmo Pipatti. Hakukomitean muut jäsenet ovat Ilkka Viljanen (Lahti), Ulla Juurola (Lahti), Ilkka Tiilikainen (SHL), Jouko Törmänen (SHL), Juha-Pekka Keskiaho (LHS), Eero Kuusinen (LHS) sekä Juha Kolu (LHS). MM-hakukomitean projektipäällikkönä toimii Matti Leikoski (SHL) sekä sihteerinä Leila Lepistö (Salpausselän Kisat). Hakukomitea voi täydentää itse itseään sekä käyttää tarvittaessa asiantuntijajäseniä.

Kirjallinen MM-hakemus tulee jättää kansainväliselle Hiihtoliitolle (FIS) 1.5.2007 mennessä, jonka jälkeen hakijakaupungeille toimitetaan varsinaiset hakuasiakirjat. Nämä palautetaan FIS:lle 31.8.2007 mennessä. FIS:n tarkastusryhmä saapuu Lahteen syyskuussa 2007, jonka jälkeen ryhmä toimittaa raporttinsa hakijoiden lisäksi FIS:n hallituksen jäsenille, FIS:n eri jäsenliitoille sekä eri komiteoiden puheenjohtajille. Valinnan vuoden 2013 MM-kisaisännästä tekee FIS:n hallitus FIS-kongressin yhteydessä Etelä-Afrikassa 19.5.2008.

Lahden lisäksi vuoden 2013 pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoja hakevat hyvin todennäköisesti Ruotsin Falun, Puolan Zakopane sekä Italian Val di Fiemme. Näiden lisäksi hakijamaiksi saattavat ilmoittautua myös Saksa, Korea, Kiina sekä Venäjä. MM-hakukomitean linjausten mukaisesti Lahden keskeisiä vahvuuksia ovat kokemus kisajärjestäjänä, keskeinen sijainti ja hyvä saavutettavuus, suuret yleisömäärät, urheilijoiden majoitusolosuhteet sekä turvallisuusaspektit. Suomen ehdottomia etuja ovat myös kokemus erilaisten maailmancup-tapahtumien järjestämisestä eri lajeissa, lajien suuret harrastajamäärät, suomalaisurheilijoiden menestysperinteet sekä suomalaisten vahva edustus FIS:n eri komiteoissa.

Vuosien 2007 ja 2008 Salpausselän Kisat ovat MM-haun näkökulmasta Lahdelle keskeisin näytönpaikka. Ensi talven Salpausselän Kisoissa 9.-11.3.2007 nähdään jo useita parannuksia suorituspaikkoihin sekä yleisöpalveluihin. Mäen huoltorakennus ja mäkistadionin pääkatsomon peruskorjaus valmistuvat jo seuraaviin kisoihin. Maastohiihto palaa vuoden tauon jälkeen kilpailuohjelmaan levennetyillä latu-urilla. Lisäksi suurmäkeen on asennettu uusi jäähdytysjärjestelmä, joka turvaa ylämäen lumiolosuhteet pitkälle kevääseen. Yleisöpalveluita parantavat mm. kisojen ajaksi pystytettävä toinen jättivideotaulu, mäkistadionille tuotava lisä-äänentoisto sekä kisa-alueelle rakennettava suurempi yleisöravintola. Vuoden 2008 keskeisin rakennushanke on uusi hiihdon huoltoaluerakennus, joka kisojen ulkopuolella toimii pienliikuntatiloina.