6.3.2013← Takaisin

Kyllösen keltainen kortti peruttiin

Suomen jatkovetoomus Anne Kyllösen saamasta keltaisesta kortista meni läpi Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) vetoomuskomiteassa. Kyllönen sai kirjallisen varoituksen Val di Fiemmen MM-kisoissa naisten 4x5km viestissä.

Anne Kyllösen MM-kisoissa saama keltainen kortti peruttiin FIS:n vetoomuskomiteassa. Suomalaishiihtäjä ja Saksan Nicole Fessel taistelivat naisten viestin avausosuudella. Fessel tönäisi Kyllösen kumoon ja sai tilanteesta varoituksen. Kyllöselle puolestaan annettiin varoitus suksille hiihtämisestä. Suomi protestoi heti kisan jälkeen, mutta tuomarineuvosto pysyi kannassaan.
- Meidän mielestä jury teki väärän päätöksen, sillä Anne hiihti ruuhkassa ja suksille hiihtäminen tapahtui tilanteessa, jossa Fessel teki luistelupotkun, Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala kertoo.
- Nyt on aivan loistava fiilis. Olin todella pettynyt tuomioon, jonka sain. En ollut asiasta yhtään samaa mieltä, kun en ollut tehnyt mitään väärää. Keltainen kortti tuntui aivan kohtuuttomalta, niitä ei kuitenkaan hiihdossa usein jaeta, Kyllönen kertoo.
Jatkovetoomusta mietittiin hartaasti. Kyllönen kävi tilanteen useita kertoja läpi päävalmentaja Magnar Dalenin kanssa. Etukäteen oli myös tiedossa, että jatkoprotestit harvoin muuttavat tuomiota.
- Muiden maiden urheilijat, valmentajat ja huolto kävivät sanomassa, että tuomio ei ollut oikea. Toivoin, että vetoomus menee läpi ja asiat tehdään sääntöjen mukaisesti. Tuntuu hyvältä, että näin todella tapahtui, Kyllönen toteaa.

Kansainvälisen hiihtoliiton vetoomuskomiteassa Kyllösen saama kirjallinen varoitus peruttiin. Jos urheilija saa kauden aikana toisen keltaisen kortin, hylätään hänen suorituksensa kyseisessä kisassa, siksi varoituksen peruminen oli loppukauden takia tärkeää.
- Saan nyt kisoissa ihan oikeasti keskittyä hiihtämiseen, eikä tarvitse liikaa miettiä suoritusta tai olla ylivarovainen. Kaikki maailmancupin osakilpailut ovat tärkeitä kokonaiskisan kannalta, Kyllönen kertoo päätöksen vaikutuksesta.
- Anne on kuitenkin maailmancupissa viidentenä. Jos kauden viimeisissä yhteislähtöhiihdoissa tulisi joku tilanne, niin Annen kisan tulos olisi voitu mitätöidä, millä olisi ollut merkittäviä vaikutuksia maailmancupin kokonaissijoituksen kannalta, Kulmala kertoo.
Päätös ei vaikuta Suomen tulokseen naisten MM-viestissä. Sijoitus säilyy viidentenä, ainoastaan Kyllösen varoitus poistettiin.