6.9.2006← Takaisin

Kuutsan unelma: 1000 osanottajaa HiihtoSuomeen

"Hiihtourheilu on sosiaalista toimintaa. HiihtoSuomessa seuraväellä on mahdollisuus tavata ja vaihtaa mielipiteitä," sanoo hiihtovaikuttaja Immo Kuutsa, 68.

Nykyisin Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston jäsenenä ja aktiivisena "kentän äänenä" toimiva entinen maastohiihdon päävalmentaja Immo Kuutsa on mies HiihtoSuomen takana. Hän peräänkuulutti pitkään hiihtoväen "puoluekokousta", hengenluontitilaisuutta, jossa jokainen saa sydämensä kyllyydestä "puhua hiihroosta" sen lisäksi, että ohjelmassa on korkeatasoisia alustuksia ja saadaan tietoa siitä, missä hiihtolajien toiminnassa ollaan menossa.

Suomen Hiihtoliiton uuden organisoitumisen myötä syntyi HiihtoSuomi vuonna 2004. Uusien sääntöjen mukaisen liittokokouksen oheen järjestettiin yhteistä ohjelmaa ja käsiteltiin erikseen lajien omia ajankohtaisia asioita. Ensimmäinen HiihtoSuomi keräsi Vuokatin Urheiluopistolle noin 450 osanottajaa.

HiihtoSuomi järjestetään 28.-29. lokakuuta toisen kerran. Paikkana on jälleen hiihdon "oma opisto" Vuokatissa. Immo Kuutsa on tietysti mukana ja hän haluaa innostaa paikalle runsaasti myös muuta seuraväkeä.

Eikä Kuutsa ole jäänyt asiaa pelkästään sivusta katsomaan. Aktivoidakseen hiihtopiirejä värväämään seurojaan mukaan Vuokattiin, Kuutsa on lahjoittanut komean pokaalin, joka on luvassa sille piirille, jonka seuroista on HiihtoSuomessa runsain osanotto. Pokaalin säännöt ovat vielä työn alla, muillakin kuin lähipiireillä on kuitenkin mahdollisuuksia: piirin koko ja etäisyys Vuokatista tullaan ottamaan huomioon ja myös muut lajit kuin maastohiihto tulevat huomioiduiksi.

HiihtoSuomen ohjelmat ja ilmoittautumisohjeet  löytyvät tästä.