4.11.2005← Takaisin

Kisamatkalle Kuusamoon

Ruka nousi neljässä vuodessa maailmancupin avauksen vakiopaikaksi. Mittava alueen kehitystyö, lumivarmuus ja aina 30-luvulta peräisin oleva kilpailunjärjestämiskokemus ovat nostaneet Rukan ja Kuusamon FIS:n suosikiksi maailmancupin avauksessa.

Myös Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen on päätöksen takana. Piirainen kertoo, että niin kauan kun avauskisat pysyvät Suomessa ne kilpaillaan Kuusamossa. Maailmancupin avaus järjestetään Rukalla nyt neljättä kertaa. Olympiavuonna kaikki lajit mäkihyppy, maastohiihto ja yhdistetty ovat ainoastaan Rukalla samassa kilpailupaikassa ennen Torinon kisoja. Maailmancupin avaukseen odotetaan tänä vuonna enemmän urheilijoita, medianedustajia ja yleisöä kuin aiemmin.
– Olympiavuoden kiinnostus näkyy myös akkreditoitavien ja yleisön määrässä kisapaikalla. Mediat ovat varanneet liveselostamoita enemmän kuin koskaan ja yrityslippujen myynti on lähtenyt hyvin käyntiin, kilpailun pääsihteeri Seppo Linjakumpu kertoo.

– Rukan alueen odotetaan täyttyvän kilpailijoista ja kisaturisteista lähes sataprosenttisesti, matkatoimisto Fin Funin Virpi Pirttijärvi arvioi.
Kisakylässä tulee olemaan vilskettä ja ohjelmaa aina yömyöhään saakka. Kisojen tunnetuimpia artisteja ovat suomalaiset pop-yhtyeet Maija Vilkkumaa ja PMMP. Kisastadionilla nähdään kahdeksan maailmancupin lisäksi alamäkiajonäytöksiä, ilotulitus ja tietysti kilpailun maskotti joulupukki poroineen. Yleisöravintoloiden viihtyvyydestä vastaavat DJ:t ja livemuusikot. Kilpailualueelle odotetaan yhteensä 20 000 vierailijaa kolmen päivän aikana. Tapahtuman liput maksavat 10 € päivä ja 20 € kolme päivää.

Ilmaiskuljetukset toimivat jälleen

Kisapaikalle liikennöidään ilmaiseksi Oulusta, Rovaniemeltä, Kajaanista sekä lähialueilta. Ilmaiskuljetukset järjestetään yhteistyössä kilpailuista vastaavan seuran Kuusamon Erä-Veikkojen ja Hiihtoliiton kanssa. Myös Finnair lentää Kuusamoon kisaviikolla normaalia useammin.
Suomalaismenestystä odotetaan ennen kaikkea mäen ja yhdistetyn joukkueilta, mutta myös olympialaisiin valmistuva hiihtojoukkueelta toivotaan hienoja suorituksia. Etenkin naiset saattavat pärjätä hyvin jo Kuusamon kisassa. Kuusamon HS 142 mäki tarjoaa näyttäviä hyppyjä ja kompakti stadion takaa sen, että yleisöllä on upeat puitteet kannustaa suosikkejaan kauden yhteisavauksessa.

Lisätietoja Nordic Openingista: www.nordicopening.com