6.5.2009← Takaisin

Juha Viertola aloittaa Hiihtoliitto -uransa kevätkokouksilla

Suomen Hiihtoliiton toiminnanjohtajaksi valittu Juha Viertola, 44, aloittaa työnsä tutustumalla kentän väkeen ja SHL:n tilanteeseen kevätkokouksissa Jyväskylässä tulevana viikonloppuna. Hiihtoliiton Helsingin toimistossa Viertola aloittaa maanantaina 11. toukokuuta.

- Olen ottanut vastaan haasteellisen pestin. Mielestäni Hiihtoliitto on merkittävä urheilun ja liikunnan tekijä Suomessa, se on instituutio. Mielestäni 100-vuotisen kunniakkaan historian on saatava jatkoa, Viertola sanoo. Hän on aloittanut perehtymisen liiton tilanteeseen ja aikoo erityisen tarkkaan kuunnella liiton perusjäsenistön ja -toimijoiden tuntoja.

- Organisaatio ja taloustilanne on saatava pikaisesti hallintaan. Niihin pitää keskittyä heti. Muistettava on myös tulevan vuoden olympialaiset talvikisat Vancouverissa. Niihin tähtääville urheilijoille on pystyttävä tarjoamaan riittävät toimintaedellytykset. Pidemmällä tähtäyksellä Hiihtoliiton tulevaisuuden kannalta merkittävät ovat MM-kisat, joita Lahteen ollaan hakemassa vuodelle 2015, Viertola linjaa.

Juha Viertola on Helsingin Vuosaaressa asuva oikeustieteen lisensiaatti. Hänellä on puoliso ja kaksi lasta. Juniorivuosien kilpaurheilu-uraa hän ei halua esitellä. Tänä päivänä hän harrastaa monipuolisesti kuntoilua. Siihen sopii niin maratonia kuin Finlandia-hiihtoakin, pyöräilyä ja kuntosalia ym.

Työuransa Juha Viertola aloitti Espoon kaupungin palveluksessa ja sen jälkeen hän oli Lakimiesliitossa. Urheiluväen tuttu hän on ajastaan Suomen Antidopingtoimikunnan pääsihteerinä, missä tehtävässä hän oli 2002-2007. Hiihtoliittoon hän tulee SLU:n yhteysjohtajan paikalta.