5.6.2004← Takaisin

Jouko Törmäsestä FIS:n mäkikomitean puheenjohtja

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) hallitus valitsi lauantaina pitämässään kokouksessa FIS:n mäkihyppykomitean uudeksi puheenjohtajaksi SHL:n mäkihypyn ja yhdistetyn valiokunnan puheenjohtajan Jouko Törmäsen.

Tehtävää on tähän asti hoitanut norjalainen Torbjörn Yggeseth. FIS:n yhdistetyn komiteassa  jatkaa SHL:n varapuheenjohtaja Ilkka Tiilikainen. Muut Suomea koskevat valinnat tehtiin FIS:n kokouksissa jo aikaisemmin tällä viikolla.

Uusi puheenjohtaja Törmänen kokee tehtävänsä haasteellisena. ”Lähden työhön avoimin mielin. Tavoitteenamme on kehittää mäkihyppyä entistäkin mielenkiintoisemmaksi lajiksi. Nyt hyväksyttyjen uusien sääntöjen käytäntöön panoa on seurattava tarkasti. Säännön  tavoitteena on kehittää lajia entistä urheilullisempaan suuntaan niin, että langanlaihoista hyppääjistä päästään. Sääntö ei kuitenkaan ole ongelmaton, BMI:n mittaustapa on yksinkertaistettu eikä välttämättä ota huomioon esimerkiksi nuorten, kasvavien hyppääjien tilannetta. Toivon kuitenkin, että tilanne vakiintuu niin, että päästään puhumaan urheilusta eikä painoista.” Törmäsen mukaan myös mäkihypyn kilpailujärjestelmässä on haasteita. "Meidän on mietittävä miten mc-kilpailuja kehitetään entisestään. Tarkasteluun on syytä ottaa myös kilpailujen lukumäärä."