26.5.2006← Takaisin

Jaakko Holkeri valittiin FIS:n hallitukseen

Suomen Hiihtoliiton puheenjohtaja Jaakko Holkeri valittiin Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) hallitukseen kaudeksi 2006-2008. FIS:n puheenjohtajana jatkaa Gian Franco Kasper. Päätökset teki FIS:n joka toinen vuosi kokoontuva kongressi Vilamourassa Portugalissa perjantaina.

Äänestyksessä Holkeri sai 103 ääntä 114 mahdollisesta.

Kongressi hyväksyi Suomen ehdotuksen yhteislähtöyhdistetyn ottamisesta MM-kisojen ohjelmaan. Lajissa ratkaistaan maailmanmestaruudet ensimmäisen kerran Liberecissä vuonna 2009. Liberecissä kilpaillaan ensimmäisen kerran myös naisten mäkihypyssä. Kilpailu käydään normaalimäessä. Lisäksi päätettiin, että naisten joukkuemäki otetaan ohjelmaan vuoden 2011 kisoissa, mikäli laji leviää riittävästi siihen mennessä. FIS päätti myös ehdottaa KOK:lle, että naisten mäkihyppy otettaisiin olympiaohjelmaan vuoden 2010 Vancouverin kisoista lähtien.

Vuoden 2011 MM-isäntiä valittiin

FIS:n hallitus valitsi torstaina Oslon vuoden 2011 pohjoismaisten lajien MM-kisojen isännäksi. Se sai 12 ääntä, Val di Fiemme 7 ja Zakopane jäi ilman ääniä. Alppilajien MM-isännyys meni Garmisch-Partenkirchenille 9 äänellä Schladmingin äänimäärä oli 6. Freestylen MM-kisoja isännöi vuonna 2011 USA:n Deer Valley.

Kokouksessa myös ilmeni, että kilpailu vuoden 2013 pohjoismaisten lajien MM-isännyydestä tulee olemaan kova. Lahden lisäksi kisoja hakevat tänä vuonna "rannalle jääneet" Val di Fiemme ja Zakopane. Vilamourassa mukaan ilmoittautui myös Ruotsin Falun. Käytäväkeskusteluissa esille tulivat myös Kiina ja Saksan Oberstdorf. Vuoden 2013 kisojen anomusten jättämiseen on aikaa vielä vuoden verran ja päätökset kisojen pitopaikasta tehdään kongressissä keväällä 2008.