11.11.2006← Takaisin

Jaakko Holkeri jatkaa Suomen Hiihtoliiton puheenjohtajana

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuusto valitsi liiton puheenjohtajaksi vuoden 2007 alusta alkavaksi kaksivuotiskaudeksi varatuomari Jaakko Holkerin Tampereelta. Holkeri on ollut SHL:n puheenjohtaja vuodesta 2005.

Jatkoajan saivat myös kaikki erovuorossa olleet Hiihtoliiton johtokunnan jäsenet. Valituiksi tulivat alppilajien edustajana Tatu Lehmuskallio Espoosta, maastohiihdon edustajina Kari Virranta Lapinlahdelta ja Roger Turku Loviisasta sekä mäkihyppy-yhdistetyn edustajana Jouko Törmänen Rovaniemeltä.

Holkeri totesi hiihtolajien yhteisenä tavoitteena olevan maailman huipun.
- Vaikka päämääriä ei joka suhteessa ole saavutettu, voimme kuitenkin todeta, että muihin maihin verrattaessa ei vastaavaa heti löydy. Edellytykset tavoitteiden toteutumiseen ovat, vaikka talous edelleen tuottaa paljon töitä ja vaatii tiukkaa tilinpitoa, Holkeri totesi.

- Urheilu on meille pääasia. Vuonna 2007 meillä on MM-kisat pohjoismaisten lajien osalta Sapporossa, alppihiihdossa Åressa ja freestylehiihdossa Madonna di Campigliossa. Näiden kisojen mitalitavoitteeksi on hyväksytty yhteensä 10 mitalia, kaksi mitalia per Hiihtoliiton laji. Näen asian niin, että urheilussa menestyminen on meille pääasia, jonka myötä muukin toiminta sujuu.

Vastuuvapaus vuodelta 2005 myönnettiin

SHL:n liittovaltuusto vahvisti keväältä 2006 syksyksi siirrettynä vuoden 2005 tilinpäätöksen ja antoi  johtokunnalle ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden. Liittovaltuusto totesi luottavansa siihen, että liiton talouden tappiokierre pystytään oikaisemaan ja luottamus vuodelle 2006 hyväksyttyjen korjaustoimenpiteiden toteutumiseen on olemassa. Hiihtoliitolle vuodeksi 2006 hyväksytyn budjetin loppusumma on 7,8 miljoonaa, jossa ylijäämää on 450 000 euroa.

Vuodelle 2007 hyväksyttiin 8,4 miljoonan budjetti

Suomen Hiihtoliitolle hyväksyttiin vuodelle 2007 runsaan 8,4 miljoonan euron talousarvio, jossa ylijäämää on 350 000 euroa. Hiihtoliiton tuloista 82,2 % muodostuu liiton omasta varainhankinnasta. Yhteiskunnan Hiihtoliitolle Opetusministeriön ja Suomen Olympiakomitean kautta osoittamat tulot on arvioitu yhteensä 1,5 miljoonaksi euroksi.

Hiihtoliiton taloudenpidossa lajiryhmät vastaavat itsenäisesti taloudenpidostaan. Vuoden 2007 budjetista alppihiihdon osuus on 2 miljoonaa euroa, freestylen 640 000 euroa, maastohiihdon 1,85 miljoonaa euroa, mäkihypyn 1,1 miljoonaa euroa sekä yhdistetyn 570 000 euroa.