9.2.2005← Takaisin

Italian television lakko peruutti päivän kilpailun Bormoissa

Italian television, RAIN, työntekijöiden lakko on peruuttanut tänään MM-kisaohjelmassa olleen miesten suurpujottelun.

Lakon pituudesta ei ole vielä tietoa. Kansainvälisen Hiiihtoliiton (FIS) puheenjohtaja Gian Franco Kasper tosin tiedotustilaisuudessa arveli, että kisa laskettaan "90 prosentin varmuudella" torstaina, joka kisaohjelmassa oli välipäivä.

Tilanteen ratkaisemiseksi Saksan, Sveitsin ja Itävallan televisioyhtiöt ovat pistäneet voimansa yhteen ja  olisivat valmiita yhteisenä tuotantoyhtiönä tuottamaan kisat myös ilman Italian RAITA. Näin kisojen tv-lähetykset voisivat olla teknisesti mahdollisia. Asiaan kuitenkin liittyy monia eri osapuolten välisiä sopimuksia, joiden tulkinnasta on menossa neuvottelut.

RAIN meneillään oleva lakko on Kasperin mukaan laiton, koska siitä ei oltu ilmoitettu 24 tuntia ennen sen alkua. FIS ja kisajärjestäjät saivat tiedon lakosta vain tuntia ennen lakon alkamista.

Suomen joukkueella kuivaharjoituksia

Suomen mieslaskijat joutuivat peruutuksen jälkeen median pommitukseen ja odotettavissa varmaan kin on huonosti painokelpoisia kommentteja. Epävarma tilanne ei ole kenenkään mieleen. Rinteeseen suomalaiset eivät iltapäivän aikana ole menossa vaan ohjelmassa on kuivaharjoituksia.