8.2.2009← Takaisin

Italian Pittinistä nuorten MM-yhdistetyn tuplavoittaja, Härtull 16:s

Nuorten MM-kisat Slovakian Strbske Plesossa päättyivät Italian Alessandro Pittinin toiseen henkilökohtaiseen yhdistetyn kultaan. Suomalaisista paras oli Jim Härtull, joka oli 16:s.

Nuorten MM-kisojen toisessa henkilökohtaisessa yhdistetyn kilpailussa paras suomalainen oli jälleen Jim Härtull. Hän paransi sijoitustaan torstain kilpailusta yhdellä, ollen nyt 16:s. Torstain yhdistetyssä hiihtomatka oli 5 km, nyt kaksikertainen, 10 km. Mäkiosuuden jälkeen Härtull oli neljäntenä, mutta joutui antautumaan hiihdossa. Ero voittajaan venyi 2.44,2:een.

Muiden suomalaisten sijoitukset olivat: 23. Lauri Asikainen +3.06,6, 25. Mikael Kuhlberg +3.25,4, 39. Eetu Vähäsöyrinki +4.48,2.

- Tänään mäkiosuudella olosuhteet olivat todella vaihtelevat. Meikäläisistä Härtulille ja Asikaiselle sattui sopivat väli ja he käyttivät sen hyväkseen. Jim hyppäsi kiertueen parhaan hyppynsä ja sijoitus olikin mäen jälkeen hieno. Myös Lauri Asikainen onnistui suhteellisen hyvin ja oli seitsemäntenä mäen jälkeen. Muut suomalaiset jäivät kauaksi kärjestä, kertoi valmentaja Kari Jääskeläinen.

Hiihto-osuudella Suomen joukkue oli jälleen vaikeuksissa kymmenen asteen lämmössä ja pehmeällä kelillä.

- Muut ovat meitä vielä kovasti edellä hiihtovauhdeissa. Tosin me annoimme muille tasoitusta huollossa niin mäen kuin hiihdonkin osalta. Pieni ryhmämme teki kovasti töitä, mutta meidän voitelupakistamme ei löytynyt voiteita näille keleille. Normaalioloissa tulos olisi varmasti ollut parempi, Jääskeläinen uskoo.

Nuorten MM-kisat
    Strbske Pleso SVK yhdistetty HS100+10 km V