3.11.2006← Takaisin

Hiihtonetti tietää missä pääsee hiihtämään

Hiihtonetti on keskitettyä tietoa latujen kunnosta. Mukaan voivat ilmoittautua kaikki kunnat ja hiihtokeskukset, jotka haluavat latutietonsa hiihtokansan saataville.

Marraskuun alku, muutaman päivän on pyryttänyt lunta. ”Jokohan täällä pääsisi hiihtämään,” miettii himohiihtäjä. Tai keväällä kun aurinko paistaa: ”Olisi kiva lähteä hiihtämään pitkästä aikaa - onkohan tässä lähistöllä latuja kunnossa,” perheenäiti pohtii lähiössä. Siinä kysymyksiä, joihin hiihdon ystävät ovat toivoneet saavansa vastauksia tässä ja nyt. Latutietojen ylläpitäminen kuitenkin on ollut työlästä. Nyt tilanteeseen on tulossa muutos. Yhä useampien kuntien latujen kunnosta saa reaaliaikaisen tiedon Hiihtonetistä osoitteesta http://www.hiihtonetti.fi/, lisäksi sivuille pääsee Suomen Hiihtoliiton sivuilta osoitteesta www.hiihtoliitto.fi.

Tiedot Hiihtonettiin saadaan WM-datan mSki Latutilapalvelusta ja Vaisala Oyj:n sääkamerapalvelusta. mSki Latutilapalvelu mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon latujen kunnosta. Kunnan sivut päivitetään sitä mukaa kun latuosuus kunnostetaan. Sen jälkeen ladun huoltoajankohta näkyy karttapalvelussa värisymbolein. Latulistasta on heti nähtävissä, mikä latu on viimeksi huollettu ja missä kunnossa se on sekä latureitin pituus, hiihtotapa ja valaistus. Mahdollista on lisäksi saada tietoonsa ladun profiili, sääennuste sekä sään mukaan vaihtuva voiteluopas.

Ladut piirtyvät kartalle erivärisinä sen mukaan, milloin ne on viimeksi huollettu. Alle kahden vuorokauden ajan huollosta latureitti piirtyy karttaan punaisena. Kun huoltoajankohdasta on kulunut kaksi vuorokautta, ladun väri vaihtuu kartalla violetiksi. Neljän vuorokauden kuluttua huollosta latu on kartalla sininen ja kuuden vuorokauden jälkeen ladun väri on musta. Jos latu on suljettu tai lumenpuutteen vuoksi latua ei voida kunnostaa, näkyy latu kartalla harmaana.

Yksi monista hyvistä mSki palvelun ominaisuuksista on myös etäisyyden mittaus -toiminto, jonka avulla voi mitata matkan esimerkiksi kotoa ladulle ja hiihtoretken kokonaispituuden.

Parhaan mielikuvan ladusta saa Vaisalan sääkamerapalvelusta, jonka korkealaatuisesta kamerakuvasta näkee omin silmin, miltä maastossa näyttää. Palveluun sisältyvät myös suorituslaskuri sekä paikallissäätiedot.

WM-data, Vaisala Oyj ja SHL markkinoivat mSki-latukarttapalvelua ja sääkamerapalvelua kunnille ja hiihtokeskuksille tavoitteena saada palvelu käyttöön mahdollisimman laajasti ympäri valtakuntaa.  Kuntakohtaiset mSki latukarttapalvelut ja sääkamerapalvelu löytyvät kauden alettua monilta paikkakunnilta ympäri Suomen.