13.11.2007← Takaisin

Hiihdonopettajat kehittämään alppivalmennusta

Suomen Hiihdonopettajat ry (SHOry) ja Suomen Hiihtoliiton (SHL) alppihiihdon lajiryhmä ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää suomalaista alppihiihdon valmennusta ja hiihdonopetusta.

Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on hyödyntää SHOry:n hiihdonopettajien koulutusjärjestelmää alppivalmentajien koulutuksessa. Hiihdonopettajien tietotaidon hyödyntäminen laskettelun perustaitojen opetuksessa on suuri voimavara alppihiihdon valmennuksessa.

- Olemme huomanneet, että alppihiihdon valmennus ja hiihdonopetus ovat aivan turhaan kulkeneet eri teitä. Yhteistyöllä haluamme varmistaa, että kaikki alppivalmentajat saavat tietotaitoa myös hiihdonopetuksen menetelmistä, kommentoi SHL:n alppilajijohtaja Janne Leskinen yhteistyön etuja.

Yhteistyön konkreettisena tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa alppihiihdon perusteiden opetuspaketti aloitteleville valmentajille. Tämän liittäminen koko maan kattavaan valmennusjärjestelmään varmistaa yhtenäisen tavan opettaa ja ohjata tulevia alppihiihtäjiä.

Leskinen muistuttaa, että SHL:n alppilajien strategiaan on kirjattu alppivalmennuksen ammattimaisuuden lisääminen. Tämä tarkoittaa myös ammattivalmentajien määrän lisäämistä. Sama suuntaus on käynnissä hiihdonopettajilla, sillä muun muassa hiihtokeskusten asiakkaiden kansainvälistymisen johdosta monet hiihtokoulut lisäävät päätoimisten hiihdonopettajien määrää.

- Hyvänä vaihtoehtona näemme hiihdonopettajan ja alppivalmentajan työnkuvien yhdistämisen tulevaisuudessa, kertoo Leskinen.

Erilaisten opetustekniikoiden, johon kuuluu muun muassa metodiikka, avulla valmentajat saavat työkaluja erilaisten urheilijoiden valmentamiseen. Vastavuoroisesti hiihdonopettajille tarjotaan lajiosaamista huippu-urheilun puolelta, mikä lisää opettajien työmahdollisuuksia ja kehittää alppihiihtoa ja laskettelua ammattimaiseen suuntaan.