19.1.2016← Takaisin

Helmikuun maailmancupmaratonilla kilpailuja yhteensä kolmetoista ja palkintorahoja yli puoli miljoonaa

Marraskuussa Ruka Nordicissa peruttiin haastavien sääolojen vuoksi kaksi mäkihypyn ja kaksi yhdistetyn maailmancupin kilpailua. Suomen Hiihtoliitto on yhdessä Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS), tv-oikeuksien haltija Infront Sport&Median, YLEn sekä Lahden ja Kuopion kilpailuorganisaatioiden kanssa neuvotellut korvaavien kilpailujen järjestämisestä keväällä. Lahden MM-esikisojen ohjelmaan on neuvottelujen tuloksena aikataulutettu yksi mäkihypyn ja yksi yhdistetyn kilpailu.

Uuden ohjelman myötä Salpausselällä nähdään enemmän maailmancupin kisoja kuin kertaakaan aiemmin tapahtuman 91-vuotisessa historiassa. Yhteensä 11 mäkihypyn, maastohiihdon ja yhdistetyn kilpailua.

Salpausselän viikonlopun jälkeisenä tiistaina kilpaillaan vielä Puijolla yksi yhdistetyn ja yksi mäkihypyn maailmancupkisa.

”Ohjelmassa on kolmetoista maailmancupin kilpailua viiden päivän aikana, todellinen maailmancupmaraton siis luvassa. Kokonaisuudessa on pitänyt ottaa huomioon niin kisajärjestäjät, urheilijat kuin televisioaikataulutkin”, kertoo Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala

Mäkihypyn lisäkilpailu hypätään perjantai-iltana Lahden suurmäestä. Naisten normaalimäen mäkikisa siirretään perjantaiaamuun. Yhdistetyn lisäkilpailu on aikataulutettu sunnuntaille naisten ja miesten yhdistelmähiihtojen väleihin.

”Se, että saimme aikatauluun mukaan kaksi neljästä perutusta kilpailusta on toki Hiihtoliitolle taloudellisesti, mutta myös urheilijoille iso asia. Kotimaassa järjestettäviin maailmancupeihin saamme suhteelisen isot kansalliset ryhmät mukaan”, jatkaa Kulmala.

Maastohiihdossa kansallisen ryhmän kiintiö on kymmenen urheilijaa, mäkihypyssä kuusi ja yhdistetyssä neljä.

Palkintorahoja kolmessatoista maailmancupin kilpailussa jaetaan yhteensä 550 000 euroa.

”Palkintorahojen määrä on varmasti yksi suurimmista, mitä Suomessa järjestettävissä yksilölajien kilpailuissa jaetaan”, Kulmala lopettaa

www.lahtiskigames.com
www.lahti2017.fi