16.9.2007← Takaisin

Harri Olli kesämestaruuskilpailun voittajaksi

OH:n Harri Olli voitti kolmen kierroksen kilpailuna käydyn Suomen-mestaruuskisan Lahden HS130 mäessä. Viimeisen hyppynsä kaatunut LHS:n Janne Ahonen oli toinen ja PHS:n Matti Hautamäki kolmas.

Kesä-SM-kisoissa kokeiltiin FIS kesä Grand Prix:n aikana esille tullutta kolmen kierroksen kilpailua. Toiselle kierrokselle pääsi ensimmäisen kierroksen 30 parasta ja toisen jälkeen kolmannelle 15 parasta.

Suomen mestaruuden ottaneen Harri Ollin mieleen kolmen kierroksen kilpailu ei ollut lainkaan.
- Kun kilpailu kesti kauemmin, olosuhteet ehtivät nekin muuttua moneen kertaan, hän arvioi.
Myöskään pronssimies Matti Hautamäki ei ainakaan vielä lämmennyt asialle.
- Minähän olen aina kakkia uudistuksia vastaan, hän hymyili.
Janne Ahonen puolestaan oli tyytyväinen, että uutta kilpailumuotoa oli päästy kokeilemaan.
- Nyt oli kierrosten välillä vielä sähläystä, mutta varmaan tällainen on hyvä silloin, kun olosuhteet ovat olleet joitakin vastaan tai toiselle hyvin edulliset. Viimeisenä hypänneelle Ahoselle päivän olosuhteet olivat liiankin otolliset. Hän teki komean 133 metriä kantaneen hypyn, jonka hän kuitenkin kaatui. Miehen selkä viisti loppuliu´ussa vihreitä muoviharjaksia. Kaatumisesta huolimatta Ahoselle niukasti SM-hopeaa. Ero pronssille sijiottuneeseen Matti Hautamäkeen oli vain kymmenys: pisteet 273,4 ja 273,3. Kisa kärkisijoista oli tasainen. Kultaa ottaneen Harri Ollin pisteet olivat 376,2.

FIS:n mäkikomitean puheenjohtaja Jouko Törmänen ei tuoreeltaan mennyt arvioimaan kokeilun tuloksia.
- Täytyy näitä vielä analysoida. Kokeilun toteutus ei mennyt aivan suunnitelmien mukaisesti kun toisen ja kolmannen kierroksen välinen aika pitkittyi. Katsotaan, hän tuumasi.

Kesä-SM-kisojen tulokset: www.lahdenhiihtoseura.fi