11.3.2005← Takaisin

Freestylen MM-kisojen kilpailujohtaja Jyrki Säämänen ei laske ylityötunteja

Kilpailunjohtaja on yleisesti ottaen kisoissa kiireisin mies. Freestylen Rukan MM-kilpailuissa tätä titteliä kantaa Jyrki Säämänen, joka vastaa kaikesta suorituspaikkojen aitojen sisäpuolella tapahtuvasta. Ja vähän sen ulkopuolisistakin tapahtumista.

Kilpailunjohtaja Jyrki Säämäsen urakka kilpailupaikkojen parissa alkoi jo viikko sitten, eikä sen jälkeen työtunteja ole laskettu. Aamut alkavat yleensä seitsemältä ja päivät päättyvät iltamyöhään, mutta aina silloin tällöin Säämänenkin ehtii istahtaa hetkeksi paikalle.
- Piti käydä pysyttämässä lipputankoja, hän selvittää ja tilaa saman tien Rukakeskuksen Pertti Määtältä vatupassia varmistaakseen, että tangot saadaan suoraan.
Säämänen kiitteleekin hyvin sujunutta yhteistyötä paikallisen keskuksen kanssa, sillä kaikki kohtuulliset pyynnöt toteutetaan välittömästi. Vatupassikin löysi oikealle paikalle viidessä minuutissa.
Koska kilpailunjohtajan tehtäviin kuuluu kaikki kilpailun läpiviemiseen liittyvät asiat, pitää hänen olla mukana myös rakennushommissa. Asioita pitää pystyä katsomaan myös teknisen asiantuntijan eli TD:n silmin, mutta se onnistuu Säämäseltä luontevasti. Hän on toiminut kansallisella tasolla TD:nä 18 vuotta ja kansainvälisenäkin 15 vuotta aina olympialaisista MM-kilpailuihin asti.
- Kilpailunjohtajan pitää puuttua asioihin, ennen kuin TD ehtii, Säämänen virnistää.

Suunnitelmien mukaan

Rakennusaikataulut ovat hänen mukaansa yllättävänkin hyvin aikataulussa, hyppypaikka on jopa etuajassa. Takapakkia on tullut ainoastaan kumparelasku- ja hyppypaikan väliin jäävien tuomarikoppien paikkojen vaihtamisessa, mutta tämäkin menetetty aika onnistuttiin kirimään kiinni.
Kolmen kaivinkoneen ja viiden rinnekoneen lisäksi hyppypaikkaa on ollut rakentamassa viisi asiantuntijaa, Ski Cross –radan parissa on toiminut kolme ja Half Pipessa kaksi asiantuntijaa sekä heidän lisäksi apuna on ollut lukuisa määrä paikallisia vapaaehtoistyöntekijöitä.
Lauantaina aloitetaan mm. hyppyjen alastulopaikkojen pehmittäminen ja sunnuntaina on edessä hyppyreiden nokkien viimeistely, jotta maanantaina voidaan aloittaa viralliset harjoitukset.
- Kaikki on mennyt suunnitellusti, ja kumpareita lukuun ottamatta kisapaikat ovat valmiita sunnuntaina.

Kisaturistiksi ei ehdi

Kilpailunjohtajana Jyrki Säämänen on 100-prosentin varmuudella paikalla jokaisessa kilpailutapahtumassa, sillä yksi hänen tehtävistään on kuulua kilpailun juryyn. Lisäksi hän vastaa siitä, että kaikki sujuu minuutilleen oikeaan aikaan.
- Kisaturistina en siis ole maalialueella, vaan koko ajan joudun tekemään käytännön töitä.
Edellisiin kisarupeamiin verrattuna Rukan MM-kilpailut eroavat lisääntyneellä työmäärällä, sillä näihin kisoihin on tullut kaksi uutta lajia lisää, Half Pipe ja Ski Cross.
- Muuten työni eivät ole poikenneet muista arvokisoista, sillä näitä pyritään tekemään tietyn standardin mukaan. Ylimääräisistä oheisjutuista kertyy ehkä kaikkein eniten lisätyötä, Säämänen pohtii.
Rukan kisajärjestäjät ovat luvanneet tehdä Suomen historian ensimmäisistä alppilajien MM-kisoista kaikkien aikojen parhaat. Vuosien kisajärjestäjäkokemuksella Säämänenkin pystyy arvioimaan tulevien MM-kisojen onnistumisasteen jo hyvissä ajoin.
- Kaikki ennakkomerkit kertovat siitä, että teknisesti Rukan kisoista tulee varsin onnistuneet kilpailut!