1.11.2007← Takaisin

Freestylemaajoukkue: "Tahdomme talven takaisin"

Oikukkaat sääolosuhteet niin Suomessa kuin muualla maailmallakin ovat haitanneet talvilajien urheilijoiden ja harrastajien harjoittelua. Myös kilpailujen peruuntumiset ovat kaikille talvilajeista kiinnostuneille harmillista kuultavaa.

Suomen freestylehiihtomaajoukkue on huolissaan ilmastonmuutoksesta, sillä lajille ovat erityisen tärkeitä lumiset rinteet ja hyvät harjoittelumahdollisuudet. Kesän ja syksyn treenileirit lasketaan jäätiköillä, useimmiten Norjassa tai Keski-Euroopassa. Ilmastonmuutoksen yhtenä seurauksena jään ja lumen sulaminen jäätiköiltä tarkoittaa harjoittelua yhä ohuemmassa ilmassa, korkeammalla kuin aikaisemmin.

Kotimaan lumille siirrytään alkutalvesta mahdollisimman aikaisin, jotta lentomatkustamista voidaan välttää. Säiden muuttuminen ja talven ”myöhästyminen” Suomessa on tiedostettu ja siksi freestylemaajoukkue yhteistyökumppaneineen on aloittanut kampanjan ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Auton moottorilämmittimiä valmistava DEFA ja freestylemaajoukkueen urheilijat käynnistivät lokakuun puolivälissä kampanjan ”Tahdomme talven takaisin”. Ensimmäisenä freestylemaajoukkueen käytössä oleviin autoihin asennettiin lämmittimet, joilla vähennetään radikaalisti kylmäkäynnistetyistä moottoreista ilmaan vapautuvia ilmastoa lämmittäviä kaasuja.

Freestylemaajoukkueen laskijat Tapio Luusuan johdolla viestivät myös energian säästämisestä. Heidän mukaansa energian säästäminen ja päästöjen vähentäminen ei ole kallista, vaan päinvastoin, useimmat ohjeet säästävät rahaa. Muun muassa valmiiksi lämmitetyillä autoilla polttoaineen kulutus vähenee huomattavasti.

Tapio Luusua ja Juuso Lahtela joukkuekavereineen haastavat kaikki kilpailuun ympäristön hyväksi. Jotta lumi pysyy edelleen maassa ja rinteet hyvässä kunnossa, urheilijat toivovat kuulevansa ympäristöteoista, jotka kannattaisi toteuttaa. Ympäristöteko voi olla mikä tahansa tavallisen päivän puuhailuun liittyvä asia.

Me toivomme lumen narskuvan kenkien alla myös tulevaisuudessa. Toivomme tasaisia talvia ja lunta rinteisiin – tahdomme talven takaisin.

Lisätietoja: http://www.talvitakaisin.fi