17.10.2006← Takaisin

Birgitta Kervinen maailmanlaajuisen naisliikuntaverkoston johtoon

Birgitta Kervinen on valittu Australian Johanna Vescion puheenjohtajapariksi kansainvälisessä naisliikuntaverkostossa IWG:ssä vuosiksi 2006–2010.

International Working Group on Women and Sport (IWG) perustettiin toistaiseksi toimivaksi itsenäiseksi työryhmäksi Brightonin ensimmäisen maailmanlaajuisen naisliikuntakonferenssin tuloksena vuonna 1994. Ryhmässä toimii 13 jäsentä jokaisesta maanosasta. Verkosto toimii jäsentensä kautta vuorovaikutuksessa tutkijoiden, ministeriöiden ja merkittävien kansainvälisten järjestöjen, kuten YK:n, kanssa.

Birgitta Kervisen asetti ehdolle SLU:n hallitus, jonka jäsenenä hän toimi vuosina 1993–2004. SLU:ssa hän toimii edelleen kansainvälisen valiokunnan ja  tasa-arvovaliokunnan jäsenenä. Lisäksi Kervinen on Suomen Työväen Urheiluliiton, TUL:n varapuheenjohtaja. Kansainvälisesti Kervinen toimii Euroopan urheilun kattojärjestön ENGSO:n (European Non-Governmental Sport Organisation) varapuheenjohtajana ja kansalaisjärjestöjen edustajana Euroopan neuvoston urheilukomiteassa, CDDS:ssä.

”Suomen aktiivinen ja aloitteellinen ote sekä strategiaan perustuva näkemyksellinen työ saa nyt tunnustusta. Koen valintani ennen kaikkea tunnustuksena SLU:n kansainväliselle ja tasa-arvotyölle. Olen iloinen, että saan olla johtamassa maailmanlaajuista toimintaa yhteistyössä "Suomen joukkueen" kanssa”, Birgitta Kervinen sanoo.

Kansainvälinen tehtävä avaa uusia mahdollisuuksia välittää eteenpäin suomalaisia ja pohjoismaisia liikunnan arvoja ja toimintamalleja vapaaehtoista kansalaistoimintaa korostaen.”

”Tasa-arvo on edelleen kaukana myös kansainvälisissä urheilujärjestöissä. Suuria haasteita ovat naisten ja tyttöjen asema sekä terveys ja laajemmin ihmisten hyvinvointiin liittyvät asiat. Meillä on paljon annettavaa ja opittavaa. Edessä on mielenkiintoinen nelivuotiskausi, jonka mahdollisuudet haluan hyödyntää liikuntakulttuurin tulevaisuuden vahvistamiseksi.”

”SLU:n kansainväliselle vaikuttavuudelle ja näkyvyydelle Kervisen valinta on erittäin myönteinen. Tästä roolista on hyvä ajaa eteenpäin Suomelle tärkeitä tavoitteita, kuten tasa-arvoa, demokratiaa ja terveyden edistämistä maailmalla. Kervinen voi avata tietä uuden sukupolven suomalaisille urheilujohtajille. Tämä on merkittävä lisäarvokansainvälisen osaamisen ja vaikuttamisen edistämiseksi ja tukee hyvin SLU:n ja Veikkauksen yhteistä Finngerprint-työtä”, SLU:n kansainvälisen valiokunnan puheenjohtaja Pirjo Rusanen sanoo.

IWG:n kotipesä on Australiassa, jonne verkoston puheenjohtajuus siirtyi toukokuussa Japanin Kumamotossa järjestetyssä neljännessä maailmanlaajuisessa naisliikuntakonferenssissa vuosiksi 2006-2010. Samanaikaisesti käynnistyi puheenjohtajaparin haku Australian Johanna Vesciolle. Viides maailmanlaajuinen naisliikuntakonferenssi järjestetään Sydneyssä vuonna 2010. Verkoston aikaisempia puheenjohtajamaita ovat olleet Iso-Britannia, Namibia, Kanada ja Japani.