Uutisen päiväys

10.2.2006← Takaisin

Alppilajien markkinointioikeudet Infrontille

    Suomen Hiihtoliiton alppilajit, alppi- sekä freestylehiihto ovat uudistaneet markkinointioikeuksien sopimuksen Edge to Edge Oy:n kanssa aina vuoteen 2011 saakka. Samalla Edge to Edge Oy siirtyy Infront Finland Oy:n omistukseen. Infront Finland vahvistaa kaupan seurauksena asemaansa Suomen johtavana urheilu- ja tapahtumamarkkinoinnin yrityksenä.

    Alppilajien markkinoinnista vuodesta 1997 vastannut Roope Ropponen siirtyy yritysjärjestelyissä Infront Finlandin palvelukseen alppilajien projektijohtajaksi.
    Tämän jälkeen Infront Finlandissa on 24 työntekijää, joista 7 toimii tapahtumamatkailuun erikoistuneen matkatoimisto Event Travel Finland Oy:n puolella. Infront Finland Oy:n toimitusjohtajana toimii Mikko Vanni, joka omistaa 30% yrityksestä. Harry Harkimo, hallituksen puheenjohtaja omistaa 10% ja Infront Sports & Media AG 60%. Infront Sports & Media AG on yksi maailman johtavista urheilumarkkinointiin erikoistuneista yrityksistä.

     Alppilajien markkinointioikeuksien hallinnoinnista solmittu uusi sopimus käsittää vuodet 2006-2011 sisältäen alppi- ja freestylehiihdon maajoukkueiden markkinointi-oikeudet sekä lajien Suomessa järjestettävät maailmancup- ja muiden arvokilpailuiden markkinointioikeudet.

    ”Meille oli erittäin tärkeää miettiä tarkkaan markkinointioikeuksiemme hallinnoija ja löytää paras mahdollinen malli tulevaisuuden rakentamiselle. Alppilajien yhteisestä, yli 2 miljoonan euron budjetista yli 80 % tulee yhteistyösopimuksista”, toteaa Alppilajien Lajijohtaja Janne Leskinen ja jatkaa: ”Seuraava 5-vuotiskausi tulee sisältämään suuria mahdollisuuksia, koska suomessa tullaan järjestämään useita alppi- ja freestylehiihdon maailmancupin osakilpailuja. Meille uusiin lajeihin, kuten alppihiihdon vauhtilajeihin, freestylen Half Pipeen ja Ski Crossiin satsaaminen sekä kehittäminen edellyttää suurta ja toimivaa markkinointikoneistoa. Lisäksi on tärkeää pystyä laajentumaan myös kansainvälisille sponsorimarkkinoille joissa maajoukkueillamme on huomattava arvo. Uskomme että Infront Oy:n sekä Roope Ropposen jo todistettu osaaminen ovat avaimia näihin haasteisiin vastaamiselle”.

    ”Vaikka alppilajeilla asiat ovat erittäin hyvin, on tulevien vuosien nousujohteisen kehityksen varmistamiseksi tehtävä rohkeita ratkaisuja. Yhteistyön jatkaminen SHL:n kanssa tarkoittaa yhteistä sitoutumista koviin tavoitteisiin ja uudistuksellisiin toimintamalleihin. Tehostamme alppilajien markkinointia sekä yritysyhteistyötä. Uskon vahvasti, että olemme löytäneet mallin, jolla pystymme säilyttämään kaiken hyväksi koetun, kehittämään tiettyjä osa-alueita sekä tuomaan mukaan täysin uutta! Infrontin kansainväliset sopimukset ja kontaktit tulevat varmasti myös auttamaan maajoukkueiden suuntautumisessa kansainvälisille markkinoille”, toteaa Roope Ropponen. 

     ”Alppihiihto ja freestyle ovat kasvaneet Suomessa räjähdysmäisesti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Olemme saaneet nauttia urheilijoiden todella hienosta menestyksestä yhteistyökumppaniemme kanssa. Samalla olemme tuottaneet Suomeen kansainvälisiä kilpailuja kuten freestylen MM-kilpailut ja alppihiihdon maailmancupit”, Ropponen jatkaa.

    Infront Finland Oy saa Suomen ja pohjoismaiden johtavana urheilu- ja tapahtuma-markkinoinnin yrityksenä alppihiihdosta merkittävästi lisäarvoa portfolioonsa.

    ”Emoyhtiömme Infront Sports & Media AG on kansainvälisesti panostanut kasvuun ja alppilajeihin. Infront on hankkinut itävaltalaisen APF –markkinointiyhtiön konserniin ja sen seurauksena mm. alppihiihdon Åren 2007 MM-kilpailuiden markkinointioikeudet sekä useita maailmancupin osakilpailuja. Uskomme, että Suomessa hyvin hoidettu alppilajien markkinointi kehittyy edelleen tulevaisuudessa yhä paranevan menestyksen myötä. Suomessa panostus alppilajeihin on luonnollinen jatke kansainvälisille oikeuksille, jotka tekevät Infrontista maailman johtavan alppihiihdon markkinointiyrityksen”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Harry Harkimo.

    Alppilajien markkinoinnin yhteistyö mainostoimistopalveluiden osalta jatkuu SEK:n kanssa läheisesti. Mainostoimistoon kehittynyt alppilajien markkinoinnin suunnittelu-osaaminen hyödynnetään siis myös tulevaisuudessa.

     Torinon Olympialaisissa on paljon jännitettävää niin alppihiihdon kuin myös freestylen suomalaismitalien osalta. Alppihiihdon maailmancupin naisten osakilpailut lasketaan 10-11.3.2006 Levillä ja kaudella 2006-07 on tarkoitus kilpailla Suomessa maailmancupeissa niin naisten kuin miesten alppihiihdossa kuin myös freestylessä. Taloustutkimuksen teettämässä Sponsorointi- ja urheilun arvomaailmatutkimuksessa (Marras-joulukuu 2005, 27. lajia, 3730 vastaajaa) alppihiihtoa pidettiin tulevaisuuden voittajana ja freestyle oli kolmantena. Freestyleä pidettiin lajeista nykyaikaisimpana ja alppihiihtoa korkeatasoisimpana.