25.10.2006← Takaisin

Alppikausi alkaakin Leviltä; Söldenin suurpujottelu peruttu

Söldenin ensiviikonlopun suurpujottelu on jouduttu perumaan heikon lumitilanteen takia. Kaikki näytti vielä viikonloppuna hyvältä, mutta vesisade ja lämmin sää muutti suunnitelmat. Söldenin peruutus on ikävä asia alppihiihdolle, mutta suomalaisille se merkitsee paljon. Levin kisan huomio kansainvälisesti kasvaa.

Järjestäjät tekivät viime viikolla vuorotta töitä jotta Söldenin mäki saataisi kuntoon. Järjestäjät onnistuivatkin tavoitteessaan, mutta maanantaina yllättänyt vesisade ja lämmin sää pilasi suunnitelmat.

- Kilpailun lopullinen peruuttaminen oli Kansainvälisen hiihtoliiton ja Itävallan hiihtoliiton yhteinen päätös. Söldenin maine kisajärjestäjänä on hyvä, eikä sitä haluttu lähteä vaarantamaan järjestämällä tynkäkilpailua. Onneksi tilanne näyttää hyvältä jatkoa ajatellen. Levillä kaikki näyttää olevan kunnossa ja Pohjois-Amerikastakin on kuulunut hyvä uutisia. Peruttuja Söldenin kilpailuja ei tulla käymään missään muualla, kertoi FIS:n TD, norjalainen Atle Skårdal.

Levillä tilanne on hyvä. Viime viikolla alkanut pakkanen jatkuu. Lumetus kisarinteessä on käynnissä. Lunta on tehty jo nyt riittävä määrä kilpailun läpi viemiseen. Alppihiihdon lajijohtaja Janne Leskinen oli tuoreeltaan yhteydessä Kansainvälisen hiihtoliiton, koordinaattori Gunter Hujaraan.

- Keskustelin Hujaran kanssa asiasta. Ikävä juttu koko maailmancupia ajatellen, mutta nyt huomio Levin ympärillä kasvaa entisestään, kun koko alppikausi avataan Suomesta ja Leviltä. Kerroin Hujaralle myös, että Levillä kaikki on valmista. Levillä voidaan kilpailla vaikka jo tulevana viikonloppuna, kertoi Leskinen.

Levin kisan järjestelyt ovat nyt kiivaimmillaan. Leville on jo akreditoitunut yli 200 median edustajaa ja yli 400 urheilijaa ja 20 eri maasta. Paikalle on myös tulossa välinevalmistajat ja muut sidosryhmät alppihiihdon ympäriltä. Söldenin peruuntumisesta johtuen Levin kilpailun ympärillä pyörivän porukan määrä kasvaa.

- Levillä ollaan valmiita ottamaan lisää ihmisiä vastaan. Mediaa saapuu paikalle varmasti lisää, koska nyt koko kausi avataan nyt täältä. Välinevalmistajat panostavat nyt kaiken Leville. Jo ennestään mittava ihmismäärä saa hurjasti kasvua, mutta olemme valmiita, lopettaa Leskinen.

Suomen joukkueelle kisan peruminen merkitsee sitä, että Keski-Eurooppa vaihtuu nyt kotoisiin maisemiin. Joukkueet palaavaat Suomeen ja suuntaavat Lapin lumille harjoittelemaan.