30.3.2006← Takaisin

Alppihiihdon maailmancupin pujottelukausi alkaa Levillä 11.-12.11.2006

Kansainvälinen hiihtoliitto (FIS) on valmistellut alppihiihdon tulevan kauden maailmancupit lähes lopulliseen muotoonsa ja niissä naisten ja miesten pujottelun saaminen syksyllä Leville on varmistumassa.

Kisat pidetään Levi Black -rinteessä 11. - 12.11.2006.
- Olemme saaneet FIS:lta naisten ja miesten maailmancupien kalenterit ensi kaudelle. Ne ovat enää viimeistä virallista hyväksymistä vailla. Se tapahtuu FIS:n kongressin yhteydessä Vilamourassa, Portugalissa toukokuun lopulla, kertoo Suomen Hiihtoliiton alppilajien lajijohtaja Janne Leskinen.
- Päätös siitä, kilpailevatko ensin naiset vai miehet, tehdään myöhemmin keväällä, kun FIS:n lajikoordinaattorit ovat vielä katsastaneet Levin olosuhteita. Se on jo nyt varmaa, että molemmat kilpailut pidetään päiväsaikaan, Leskinen jatkaa.
- Kaikki näyttää hyvältä. FIS:sta toivoivat vain, että myös Kalle Palander olisi täysillä mukana miesten ensimmäisessä Suomessa järjestettävässä mc-osakilpailussa.

Leskisen mukaan FIS:n tulevienkin vuosien suunnitelmissa on aloittaa pujottelukausi Levillä.
- Asia näyttäisi olevan varma niin pitkälle kuin nyt yleensä voidaan asioita suunnitella. Meidän kannaltamme pysyvän paikan saaminen on iso asia. Se tulee olemaan erittäin merkittävä juttu lajikulttuurin edelleen kehittymiselle, eikä pidä unohtaa myöskään sen merkitystä Lapin matkailulle. Kauden ensimmäiset kisat ovat huomioarvoltaan aina selvästi muita merkittävämmät, ollaan odottavalla kannalla ja intoa täynnä, Leskinen sanoo.
- Myös välinevalmistajat ja alppihiihtomarkkinat ovat tyytyväisiä siitä, että "valkoinen sirkus" Söldenin suurpujotteluavauksen jälkeen vielä pysyy Euroopassa, eikä siirry Amerikkaan kuten tähän asti on ollut käytäntö.

Levin maailmancupin aikaiseen ajankohtaan lajijohtaja Leskinen suhtautuu luottavaisesti.
- Olosuhteiden takia en ole huolissani. Tiedän, että Levillä ollaan edelleen investoimassa automaattiseen lumetukseen ja veden jäähdyttämiseen. Siltä osin asiat tulevat olemaan hyvällä mallilla, Leskinen uskoo.

Naisten maailmancupin ohjelma 2006-07 (vahvistetaan toukokuussa 2006)

Miesten maailmancupin ohjelma 2006-07 (vahvistetaan toukokuussa 2006)