7.4.2008← Takaisin

Veteraanihiihtäjät Ranskaan olympialaduille 2009

Seuraavat veteraanien MM cup -kisat pidetään 31.1.- 6.2. 2009. Paikka on Ranskan Alpeilla 1050 metrin korkeudessa sijaitseva Autrans. Kylä on tunnettu monestakin syystä. Se on Ranskan eturivin maastohiihtokeskus, Gronoblen 1968 olympiakisojen hiihtopaikka ja ranskalaisen huippuhiihtäjän Vincent Vittozin treenipaikka.

Autrans on tyypillinen turistikeskus, jonka hotellikapasiteetti yhtä lukuun ottamatta rakentuu pienistä majoituspaikoista. Tuo yksi on entinen ”sotilastukikohta”, jonka huoneet saksalaiset ja norjalaiset varasivat joukkueilleen jo vuosia sitten.

Useita majapaikkoja

Näin ollen emme mahdu samaan hotelliin, vaan meidän, niin kuin monen muunkin suuremman ryhmän, pitää asettua useisiin majataloihin. Onneksi ne sijaitsevat melko lähekkäin tai ainakin hyvien bussiyhteyksien päässä. Ainoa haitta lienee yhteisen joukkueinfon pitäminen. Mutta siitäkin selvitään.

Useimmissa majapaikoissa on tarjolla puolihoito. Ja jos on vain aamupala, niin lähistöllä on ravintoloita, jossa on mukavia päivällispaikkoja. Näyttää siltä, ettei tällä kertaa päästä varaamaan ravintolapöytiä etukäteen.

Lentokohde on mitä luultavimmin Lyon. Matkalle lähdetään Hesasta 29.1. Bussimatkaa kertynee pari tuntia. Kun ollaan perillä iltamyöhään, on seuraava päivä aikaa tutustua latuihin ja osallistua avajaisiin. Kotimatkalle lähdetään 7.2. sillä banketti on edellisenä iltana.

Mitä maksaa?

Ainoa pakollinen maksu on niille, jotka aikovat kilpailla. Muut menot sitten riippuvatkin siitä, miten kukin menee kilpailupaikalle ja missä majoittuu. Hiihtoliiton veteraaniryhmä järjestää matkan, johon on jo ilmoittautunut kiitettävästi innokkaita veteraaneja (yli 60 henkilöä).

Moni varmaan miettii mukaan lähtemistä, mutta haluaa tietoa kokonaishinnasta. Nyt saatujen otosten mukaan (lento, puolihoito ja bussi) hinta näyttää olevan 1500 - 1600 €:n luokkaa. Tarkemmista hinnoista tulee tieto syksyn alussa, heti kun saadaan tietää ryhmälentoalennukset jms.

Jotta nyt tehdyt varaukset pitävät, hotellit edellyttävät ennakkomaksua. Se tullaan perimään syyskuun loppuun mennessä. Ko. maksu luonnollisesti on osa lopullista matkan hintaa. Tarkempaa tietoa siitäkin tulee kesälomien mentyä.

Näyttää myös olevan uusi käytäntö, jossa lentofirmat tarvitsevat matkustajien nimet mahdollisimman aikaisin. Myös siksi tarvitaan riittävä sitoutuminen. Yllättävän tilanteen sattuessa matkan voi huoletta perua, jos on voimassa oleva peruutusvakuutus.

Jos olet lähdössä kisaan ja haluat yhteismatkalle, lähetä tietosi, jotta voimme varata lisää hotellipaikkoja. Tämäkään ilmoittautuminen ei ole sitova, mutta tarvitsemme jonkinlaisen arvion petipaikkatarpeesta. Ilmoituksella on kuitenkin merkitystä sikäli, että matkaan lähtevien hotellipaikat tullaan jakamaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Jos ja kun varmaan olette kiinnostuneita saamaan lisätietoja, niitä voitte käydä esim. katsomassa Autransin nettisivuilta os. www.mwc2009.com. Yhtenä tiedotusväylänä tulee olemaan Hiihtäjä-lehti sekä Hiihtoliiton kotisivut www.hiihtoliitto.fi. Yhteyttä voi myös ottaa allekirjoittaneeseen leena.jaas@pp.inet.fi tai myös puhelimitse 0400-435295.

Leena Jääskeläinen