8.3.2019← Takaisin

Puheenjohtajan tervehdys

Hyvät lumilajien ystävät,

Seefeldin MM-kisat on käyty ja meneillään on vilkas jälkipeli. Suomen kansa on seurannut kisoja todella aktiivisesti. Katsojaluvut Ylen lähetyksissä ovat olleet huippuluokkaa lähennellen parhaimmillaan 1,5 miljoonaa katsojaa. Se on huikea määrä arki-iltapäivänä. Olen erittäin iloinen, että lajimme kiinnostavat suomalaisia tällä tavalla.

Meillä kaikilla oli veikkauksia ja odotuksia Suomen mitalimäärästä Seefeldissä. Itse toivoin, että kykenisimme säilyttämään tason, joka on ollut kahtena edellisenä arvokisavuonna eli neljästä viiteen mitalia. Tämä oli aika yleinen näkemys.

On aivan selvää, että yksi pronssimitali on odotuksiin nähden pettymys. Kukaan ei ole tähän tyytyväinen. Iivo Niskasen saavuttama pronssimitali oli ehdottomasti voitettu mitali. Niin upeasti Iivo venyi kisan lopussa. ”Läheltä piti” -tilanteita oli sitten useita. Neljänsiä sijoja kertyi kolme ja kaksi niistä jäi alle kahden sekunnin päähän pronssista, kun Krista venytti 1,4 ja miesten viestijoukkue 1,8 sekunnin päähän mitalista. Epäonneakin meillä oli Iivon ja Ristomatin kaatumisten muodossa.

Myönteistä Seefeldissä oli se, että ensimmäistä vuotta maajoukkueessa olevat Eveliina Piippo ja Joni Mäki onnistuivat varsin hyvin. Laura Mononen ja Matti Heikkinen onnistuivat kunnonajoituksessaan ja myös Perttu Hyvärinen ylsi odotusten mukaisiin suorituksiin.

Yhdistetyssä Ilkka Herolan viides ja Leevi Mutrun kymmenes sija olivat hyviä suorituksia. Yhdistetyn joukkue on todella lähellä podium-paikkoja, kun mäkihyppyosuutta saadaan parannetuksi. Mäkihypyssä Jarkko Määttä ylsi kauden parhaimpaansa.

Lopputulema kaikkien lajien osalta on maailman kärjen laajentuminen. Voittajaehdokkaita on yhä enemmän. Yhä useammalla maalla ja urheilijalla on kilpailukykyiset resurssit menestymiseen.

Arvokisojen menestyksen arvioiminen on raakaa peliä. Vain mitalit lasketaan ja muistetaan. Mitalien osalta tapahtui merkittävä pudotus Lahden MM-kisoihin ja PyeongChangin olympialaisiin verrattuna. Suomalainen hiihtourheilu ei kuitenkaan kokenut romahdusta, kun tuloksia katsotaan analyyttisesti. Kaatumisia meillä oli, mutta ei romahdusta. Parannettavaa jäi toki paljon ja jatkossa nämä ”läheltä piti ”-tilanteet on käännettävä mitaleiksi. Nyt on pidettävä pää kylmänä ja sydän lämpöisenä ja suunnattava katseet tuleviin vuosiin.

Seefeldin-kisoissa oli hyvin vaikeat olosuhteet, kun lämpötila nousi useana päivänä kymmenen asteen tienoille. Tämä asetti suksivalinnoille ja huollolle isoja haasteita. Kaikilta osin näitä haasteita ei kyetty taklaamaan. Niinpä näimme ja koimme urheilijoiden pettymyksiä, kun pitkään tähtäimessä ollut kisa ei mennyt odotusten mukaisesti.

Menestyminen kisoissa ja mitalisuoritukset ovat aina ison tiimin onnistuneen yhteistyön tulosta. Mitaleita juhlitaan aina yhdessä heti kisan jälkeen. Nyt näitä juhlia oli harmillisesti vain yksi. Pettymyksen hetkellä tulee joskus annetuksi palautetta, joka ei ole rakentavaa. Se on siinä tilanteessa inhimillistä, eikä sillä tarkoiteta pahaa. Sellainen joukkueen yhteisten pelisääntöjen rikkominen ei ole kuitenkaan hyväksyttävää. Joukkueen yhdessä sopimia pelisääntöjä ja arvoja pitää noudattaa joka tilanteessa. Meillä on hienoja ammatti-ihmisiä töissä ja he omistautuvat työhönsä täysillä. Toinen toisemme työn arvostamisen pitää näkyä omassa toiminnassa kaikissa tilanteissa.

Pettymyksen hetkellä me nimenomaan tarvitsemme toinen toisiamme. Parhaimmillaan koko joukkue ja tiimi on se, joka kantaa ja antaa voimaa silloin, kun kaikki ei mene suunnitelmien mukaan.

Tulevia kisoja ajatellen suurin haasteemme on kärjen kapeus. Tämän asian korjaamiseen pitää nyt panostaa kaikin mahdollisin voimin. Tämä on iso kysymys ja lähtee jo siitä, miten lapset ja nuoret harrastavat liikuntaa. Miten saamme lisää nuoria lajiemme pariin ja miten luomme sellaiset olosuhteet, joissa nuoret pääsevät harjoittelemaan monipuolisesti ammattitaitoisten valmentajien ohjauksessa. Nämä ovat lajiemme tulevaisuuden kannalta keskeisiä kysymyksiä. Vastausten löytämiseen tarvitaan kaikki mahdollinen asiantuntemus, mitä maailmasta löytyy.

Kilpailukautta on vielä jäljellä. Nyt on tärkeää antaa työrauha joukkueillemme. Tulevana viikonloppuna kisataan Holmenkollenin legendaarisessa maailmancupissa. Kauden jälkeen teemme kiihkottomasti ja rakentavasti syväanalyysit kuluneesta kaudesta jokaisessa joukkueessa, teemme tarvittavat parannukset ja rakennamme yhdessä sellaista tulevaisuutta, joka tuo meille haluamaamme menestystä kaikissa lajeissamme.

Toivotan kaikille hienoja hetkiä lopputalven lumilla ja joukkueillemme hyvää menestystä jäljellä oleviin kisoihin.

Terveisin,

Markku Haapasalmi