19.6.2019← Takaisin

Puheenjohtajan kesäkirje

Hyvät lumilajien ystävät,

”Mitäs kuuluu Hiihtoliittoon näin kesällä?”
Minulle on esitetty tuo kysymys aika monta kertaa viime aikoina. Olen vastannut, että oikein hyvää kuuluu. Mitä se sitten tarkoittaa käytännössä?

Kevään aikana on käyty syvälliset analyysit menneestä kaudesta. Analyysien seurauksena valmennusta on organisoitu uudelleen ja resursseja on kyetty lisäämään kaikissa lajeissamme. Maajoukkuevalinnoissa näkyy vahva panostus nuoriin, lupaaviin urheilijoihin. Nuoria urheilijoita nostettiin erityisesti maastohiihdossa maajoukkueeseen ja mäkihypyssä sekä yhdistetyssä maajoukkueen alla toimivien nuorten ryhmien kokoa kasvatettiin. Olen tästä erittäin iloinen.

Myös talouden osalta on hyvää kerrottavaa. Vuosi sitten teimme selvästi budjetoitua paremman tuloksen. Toukokuun lopussa päättynyt tilikausi osoittaa alustavien tietojen mukaan, että pääsemme jälleen parempaan tulokseen kuin osasimme ennakoida.

Tulopuolella oltiin suurin piirtein budjetissa. Yhteistyökumppanitilanne on säilynyt hyvänä. Erityisen iloinen olen menopuolen hyvästä hallinnasta. Talousosastomme on yhdessä kaikkien talousvastuullisten kanssa löytänyt sellaisen tällin, jolla budjetti pitää hyvin. Tästä esitän isot kiitokset koko henkilökunnalle.

Myös kesäkuun alussa alkaneen uuden tilikauden budjetti saatiin hyvin kokoon. Kykenemme tarjoamaan urheilijoillemme kilpailukykyiset mahdollisuudet valmentautumiseen. Kuten edellä totesin valmennukseen on palkattu merkittävästi lisäresursseja. Hiihdon osalta tämä on ollut osittain mahdollista erinomaisen Vuokatti-yhteistyön ansiosta. Taloustilanteemme on siis kokonaisuutena ottaen hyvin hallinnassa.

Hiihtoliitolla on tuore, päivitetty strategia, joka ohjaa toimintaamme jatkossa entistä johdonmukaisemmin. Menestyvä huippu-urheilu, elinvoimaiset seurat ja vetovoimaisen hiihtolajit - siinä strategiamme kolme ydinotsikkoa. Nämä kaikki sisältävät paljon asioita. Strategian toteuttamisessa painopisteinä ovat osaaminen ja johtaminen. Hiihtoliitossa jokainen ansaitsee osakseen hyvää johtamista, hyviä esimiespalveluita. Tähän me panostamme joka tasolla.

Jatkamme strategiatyötä käynnistämällä toimenpiteet kilpailu- ja toimintakykymme turvaamiseksi 2020-luvulla. Työ lähtee liikkeelle nykytilan syväkartoituksesta ja johtaa konkreettiseen latukarttaan tarvittavista toimenpiteistä ja resursseista. Ajantasaisen tiedon hyödyntäminen niin kotimaasta kuin maailmaltakin on tässä työssä isossa roolissa. Tähän latukarttaan kuuluu olennaisena osana työ olosuhteiden parantamiseksi. Se on lajiemme kannalta olemassaolon kysymys ja panostukset siltä osin edellyttävät laajaa yhteistyötä muun muassa kuntien kanssa.

Keväällä olemme olleet isojen muutosten edessä, kun yli seitsemän vuotta Hiihtoliiton toiminnanjohtajana toiminut Mika Kulmala siirtyi pois tehtävästään. Näiden vuosien aikana Mika on tehnyt mittavan työn hiihtourheilumme hyväksi ja toiminnan kehittämiseksi. Tehtävä on monipuolisesti haastava ja on vaatinut syvällistä omistautumista. Suuri kiitos Mikalle hyvästä työstä ja toivotamme kaikkea hyvää uuteen elämänvaiheeseen!

Aloitimme Mikan seuraajan rekrytointiprosessin heti huhtikuun alussa. Tehtävästä kiinnostuneita ilmoittautui hyvin nopeasti ja kartoitimme luonnollisesti itsekin potentiaalisia ehdokkaita. Totesimme johtokunnassa, että julkista hakumenettelyä ei tarvita. Valintaprosessin käytännön työn teki työvaliokunta, johon kuuluvat varapuheenjohtajat Martti Uusitalo ja Lauri Kettunen, liittovaltuuston puheenjohtaja Heikki Hämäläinen sekä allekirjoittanut. Käytimme testaus- ja haastattelukokonaisuudessa apuna myös ulkopuolista rekrytointitoimistoa laajan kokonaiskuvan saamiseksi.

Keskeisiksi valintaperusteiksi asetimme huippu-urheilun ja toisaalta seuratoiminnan hyvän ymmärryksen, hyvät johtamis- ja vuorovaikutustaidot, omalla esimerkillä johtamisen, hyvät verkostot, laajan hiihtolajikokonaisuuden hallinnan ja kyvyn saada aikaan tuloksia. Neljästä loppusuoralle päässeestä hakijasta liikuntatieteiden maisteri Ismo Hämäläinen täyttää parhaiten nämä kriteerit.

Hiihtoliiton johtokunta valitsi yksimielisesti Ismon toiminnanjohtajan tehtävään. Hän aloittaa tehtävässään 1.9. ja toivotamme Ismon lämpimästi tervetulleeksi Hiihtoliittoon!

Urheilijamme ovat harjoitelleet tulevaa kautta varten jo runsaan kuukauden ajan ja tahti vain kiihtyy kesän aikana. Toivotamme heille terveyttä ja hyviä treenejä.

Monella meistä alkaa olla kesäloma mielessä. Juhannus on jo ovella ja on aika laskeutua pikku hiljaa kesän viettoon.

Toivotan Teille kaikille hauskaa juhannusta ja leppoisaa kesää,
Markku Haapasalmi
Hiihtoliiton puheenjohtaja