Nuorten urheilijoiden ja valmennuksen kehittämisen rahasto

Maastohiihdon nuorten urheilijoiden ja valmennuksen kehittämisen rahasto on perustettu vuonna 2019, kun yksityishenkilö lahjoitti Suomen Hiihtoliitolle 300 000 euroa nuorten lahjakkaiden maastohiihtäjien menestyksen edistämiseksi tulevaisuudessa. Rahaston varat käytetään kohdennetusti maastohiihtäjien urheilijan polun eri vaiheisiin, painottaen ikävaihetta 17-23-vuotta, jolloin nuoren urheilijan tuen tarve ennen maajoukkuetoimintaa on kovimmillaan. Myönnettävät avustukset vuosittain ovat 2000-3000€/urheilija.

Rahaston toimintaperiaatteet

• Rahaston tehtävänä on jakaa siihen lahjoitettu pääoma kolmen vuoden kuluessa 1.1.2020 – 31.5.2023
  • Rahaston varojen jakamista ohjaa rahastolle nimetty hoitokunta
  • Rahastosta myönnetään avustuksia erikseen kirjattuihin tarkoituksiin ja erikseen määritetyin kriteerein

Rahaston varojen käyttötarkoitus

1) Mahdollistaa nuorten lahjakkaiden urheilijoiden kehittymistä

• Avustus kohdistetaan 17-23 vuotiaisiin huippulahjakkuuksiin (kaudella 2020/21: 2003-1997 syntyneet)
  • Sama urheilija voi saada avustuksen useasti
  • Avustuksen saanti edellyttää kilpauran jatkoa
  • Avustus suositellaan maksettavaksi valmennusrahastoon urheilukuluihin käytettäväksi. Jos avustus maksetaan suoraan urheilijalle, se on veronalaista tuloa.

Avustuksen myöntökriteerit:

1. Menestys kansainvälisissä arvokilpailuissa

• MC- ja MM-kilpailut
  • Nuorten MM-kilpailut
  • EYOF-, YOG- ja Nuorten Pohjoismaiden mestaruuskilpailut

2. Menestys yleisen sarjan ja nuorten SM-kilpailuissa
3. Menestys kotimaisissa nuorten cupeissa (ST1- ja Fennovoima Cup)

Avustusta voivat hakea myös parahiihtäjät erillisen kriteeristön mukaisesti.

Nuorten lupaavien urheilijoiden kohdalla voidaan huomioida sairastumisesta tai loukkaantumisesta aiheutuneet kehitysesteet, jolloin uraa tarkastellaan usean kauden perusteella.

2) Mahdollistaa laajempi valmentajakoulutus tasoilla 1-3, jotta valmentajan polulle saadaan enemmän osallistujia

• Koulutustuki seuroille 1-3 tasokoulutuksiin
  • Valmentajakouluttajien rekrytointi ja kouluttaminen:
    • Järjestetään kouluttajakoulutusta ja vahvistetaan kouluttajaringin toimintaa mm. materiaalin kehityksen, lisäkoulutuksen ja kohtuullisten kouluttajapalkkioiden kautta.

3) Mahdollistaa seuratyön laadun parantamista

• Myönnetään valmentaja-avustusta seuroille hakemusten perusteella > tuen kohdistaminen valmentajien osaamisen kehittämiseen
  • Hiihtokoulunohjaajien koulutuskiertue:
    • Kohdistetaan koulutuskiertue ja muita mahdollisia toimenpiteitä hiihtokoulunohjaajien ja perustason seuraohjaajien koulutukseen

Hiihtoseuroille osoitettujen valmentajatukien hakemisesta tiedotetaan myöhemmin, kun Hiihtoliiton henkilöstö palaa lomajaksolta elokuussa 2020.
Kohteen 1 hakuaika on 15.-31.5.2020. Lisätietoja hausta (linkki)