6.7.2018← Takaisin

Kiinalaisten urheiluakatemia Vuokattiin

Vuokatti Sport on sopinut merkittävästä yhteistyöhankkeesta Kiinan urheiluministeriön kanssa.

Keskiviikkona 27.6. allekirjoitetun, 1+3 -vuotisen sopimuksen myötä Vuokattiin perustetaan Kiinan urheiluministeriön tilaama talvilajien urheiluakatemia. Hanke tuo Vuokattiin pysyvästi jopa 150 kiinalaista talvilajien urheilijaa.

Akatemia on luonteva jatke vuonna 2016 aloitetulle yhteistyölle. Parhaillaan käynnissä oleva, vuonna 2022 järjestettäviin Pekingin talviolympialaisiin tähtäävä projekti toi vuonna 2017 kiinalaisia talviurheilijoita Vuokattiin yhteensä 3000 vuorokaudeksi. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana vuorokausia on kertynyt jo 5000.

Vuokatti Sportin toimitusjohtaja Veikko Halosen mukaan akatemian perustamisessa on kyse kuitenkin huomattavasti yli Pekingin olympialaisten kantavan vision toteuttamisesta.

”Kiinan urheiluministeriössä on virinnyt tahtotila juurruttaa talviurheilu pysyvästi maahan. He vakuuttuivat Vuokatin palveluista ja osaamisesta. Kun yhteistyöstä on molemmin puolin hyviä kokemuksia, sopimus mallin hyödyntämisestä heidän tarkoituksiinsa syntyi luontevasti.”

”Vuokatin näytöt suomalaisen hiihdon kehittämisessä vaikuttivat merkittävästi päätökseemme perustaa akatemia nimenomaan tänne”, kertoo Kiinan urheiluministeriön talviurheilusta vastaava johtaja Hong Ping. ”Kaikkein ratkaisevin tekijä oli aiemman yhteistyömme myötä rakentunut luottamus vuokattilaiseen osaamiseen, jota taannoinen Kiinan urheiluministerin vierailu vahvisti entisestään.”

Yhteistyösopimuksen mukaan Vuokatti Sport järjestää kiinalaisurheilijoille heidän tarvitsemansa puitteet niin valmennukseen, opetukseen kuin päivittäiseen elämiseen. Hankkeen suorat ja välilliset kaupalliset vaikutukset ovat merkittäviä. Sovitun hankkeen toteuttaminen edellyttää mm. kymmenien valmennuksen ja koulutuksen ammattilaisen rekrytointia.

Kyseessä on yksi Suomen merkittävimmistä koulutusvientisopimuksista.

Veikko Halonen korostaa kuitenkin, että kiinalainen talvilajien urheiluakatemia ei siirrä Vuokatti Sportin ydintekemisen fokusta piiruakaan.

”Vuokatti Sportin pääomistaja on edelleen Hiihtoliitto, ja meidän ensisijainen tehtävämme on tästä eteenpäinkin suomalaisen maastohiihdon edistäminen. Tällainen yhteistyösopimus on toki merkittävä taloudellinen tuki, joka mahdollistaa lisää resursseja myös ydintoimintaamme.”

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Veikko Halonen, Vuokatti Sport, puh. 0400 689 250 veikko.halonen@vuokattisport.fi