26.3.2019← Takaisin

Äänekoski on Suomen Holmenkollen - SM-hiihdoissa tapahtuu monenlaista

Tulevana viikonloppuna, tai oikeastaan jo nyt, Äänekoski on kaiken keskipisteenä. Maanantaista alkaen Liikuntapuistoon on jo aamusta kokoontunut joukko vapaaehtoisia valmistelemaan viikonlopun SM-hiihtotapahtumaa. Väki lisääntyy joka päivä. Jo nyt paikalla on myös hiihtäjiä ja hiihtoseurojen edustajia.

Perjantaina hiihdetään parisprintti. Karsinta alkaa kello 10 ja finaalit kello 13. Mukaan on ilmoittautunut 70 nais- ja 106 mieshiihtäjää. Lauantaina hiihdetään vapaalla. Naiset aloittavat 10 kilometrin hiihdon kello 10.30, miehet 15 km kello 12.30. Mukaan on ilmoittautunut 129 naishiihtäjää ja 190 mieshiihtäjää. Sunnuntaina hiihdetään samat matkat takaa-ajona ja perinteisellä hiihtotavalla. Naiset aloittavat kello 11 ja miehet kello 12.30.

Hiihtokilpailut äänekoskelaiseen tapaan eivät olekaan pelkkää hiihtoa, sillä alueella ja alueen ulkopuolella tapahtuu paljon.
- Koko viikonlopun ajan stadionin tuntumassa on telttakylä paljuineen. Telttakylässä on meininkiä, paljuilua, haitarimusiikkia ja kunnon tunnelmaa. Siellä on myös yöpyviä faniporukoita. Karnevaalimeininkiä parhaimmillaan, toteaa kisojen some-tiedottaja Ella Tuovinen.
Perjantaina Hotelli Keiteleessä järjestetään Monotanssit klo 20-23:30.

Lauantaina Liikuntapuistossa on Huutokauppakeisarin hiihtoaiheinen huutokauppa, jossa myynnissä on muun muassa huippuhiihtäjiemme hiihtovälineitä. Huutokauppa alkaa noin kello 15. After Ski -bileet pidetään lauantaina Bar Hurmoksessa.

Sunnuntaina Huutokauppakeisarin Markku ja Timo paistavat makkaraa kisa-alueella.

- Viikonloppuna on paljon muutakin oheisohjelmaa, jota kannattaa tulla paikanpäälle katsomaan. Paikalla tietysti myös kaikki Suomen hiihdon huippunimet, Krista Pärmäkoski, Iivo Niskanen ja löytyypä lähtölistoista myös ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinenkin, Tuovinen muistuttaa.
Hän, kuten koko kisaorganisaatiokin, uskoo, että Äänekosken SM-hiihdot ovat ihan erilaiset kuin mihin on totuttu.

- Tässä ei siis olla rakentamassa hiihtokilpailuja vaan hiihtotapahtumaa! Näin on meidän järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Eero Hakonen toistanut useaan otteeseen SM-hiihtoja järjestettäessä. Sellaista meillä on nyt luvassa, eli tapahtuma, josta löytyy kaikille jotakin, Ella Tuovinen vakuuttaa.

Pekka Hyysalo mukana hiihtotapahtumassa

Pekka Hyysalo tulee perjantaina Äänekoskelle SM-hiihtojen latupartioon. Hyysalo on suomalainen freestylehiihtäjä, jonka ura päättyi vakavaan loukkaantumiseen yhdeksän vuotta sitten Ylläksellä.

- Pekka on sisukas mies ja loistava esimerkki periksiantamattomuudesta. On hienoa, että hän pääsee paikalle juuri perjantaina, koska silloin Liikuntapuistossa on paljon koululaisia ja nuoria, joille Pekka on hyvä esimerkki, iloitsee ratamestari Timo Kuorelahti.

- Puhutaan, että suomalaiseen hiihtoon tarvitaan tällä hetkellä sisua ja intoa sekä yhteenhiileen puhaltamista – niitä löytyy Pekka Hyysalolta!

Vuonna 2010 kaatuessaan Pekka Hyysalo sai vakavan aivovamman. Hän oli koomassa 17 päivää ja ennuste onnettomuuden jälkeen oli huono. Myöhemmin todettiin Hyysalon hyvän fyysisen kunnon olleen ratkaiseva tekijä kriittisessä toipumisvaiheessa. Vain kuusi kuukautta onnettomuuden jälkeen Hyysalo pystyi kävelemään itsenäisesti ja 11 kuukauden jälkeen hän palasi suksille, vaikka lääkärit olivat ennustaneet kävelyn olevan mahdollista vasta parin vuoden kuntoutuksen jälkeen.

Hyysalon kuntoutumisesta tehtiin Miika Niemen ohjaama dokumenttielokuva New Run, joka esitettiin muun muassa Docventures-televisiosarjassa lokakuussa 2016.

Kuva:

Aktiiviset hiihtotapahtuman talkoolaiset eivät tänä talvena ole järven jäille ehtineet. No voihan sitä pilkkiä metsässä hiihtoladun vieressäkin!