26.4.2013← Takaisin

Pekka Niemelän kommentit päätökseen sopimuksensa jatkamisesta

Kiitän luottamuksesta, hienoa, että päätös aikaistui, urheilijat huomioitiin.

Olen aina tottunut tekemään työni loppuun. Aikaisemmin Puijon Hiihtoseuran aikana tein olympiadin mm. Matti Hautamäen kanssa vuoteen 2002 asti. Sittemmin Japanissa olympiadin vuoteen 2006 ja Ranskassa olympiadin vuoteen 2010 asti ja nyt Suomessakin, Sotshiin 2014.

Tunnen, että potentiaalisimmat olympialaisiin valmistautuvat maajoukkueurheilijamme ja heidän henkilökohtaiset valmentajat, monet lajin legendat, koko maajoukkueen henkilöstö, jonka kanssa olen toiminut sekä lajiliiton johto eli työnantajani antoivat luottamuksensa. Vaikean kauden jälkeen tuntuu hyvälle, kun toiminnan ydin ja päättäjät osaavat suhteuttaa tilanteen, panokset ja tulokset toisiinsa. Ihmeiden tekijöitä ei ole.

Jatkotoimenpiteet

Kevään aikana olen hidasteista huolimatta rakentanut mielessäni konseptia olympiavuodelle. Käyn nyt välittömästi esimieheni kanssa läpi asiat millä realiteeteilla ja henkilöstöllä lähdemme kauteen, sen jälkeen suunnitelmat yhdessä henk. koht. valmentajien ja urheilijoiden kanssa ja heti sen jälkeen maajoukkuetoiminta käynnistyy. Jo viikonvaihteessa tapaan seurapäivillä seurojen edustajia. Käymme kenttäväen kanssa keskusteluja ja linjauksia.

Lyhyessä ajassa on tarkoitus laittaa kauden aloitus kuntoon ja valita maajoukkueet olympiakaudelle ja rakentaa uusi yhtenäisempi valmistautumismalli, tarvitsemme siinä pyrkimyksessä yhtä lailla henkilökohtaisten valmentajien ja urheilijoiden sitoutumista kuin maajoukkueen panosta.

Tärkeää on saada urheilijat terveeksi ja sitä myötä ehjän harjoituskauden jälkeen omalle normaalille tasolleen. Toinen yhtä tärkeä asia on edelleen kehittää nousevia urheilijoita kohti huippua. Haluan hetimmiten päävalmentajana nähdä asiantuntijaryhmän raportin ja kehitysohjelman sisällön, jota minulle ei ole vielä esitelty. Odotan innolla mitä innovaatioita ryhmällä on tarjottavana, aiemmin esittämieni lisäksi, mäkihypyn kehittämiseksi.

Tarvitsemme intohimoa, asennetta ja onnea matkaan. Toivomuksena lajin operatiivista johtoa ja huippu-urheilu yksikköä kohtaan esitän, että kaikki energia käytettäisiin urheilijoiden tukemiseen ja lajin järjestelmän tulevaisuuden kehittämiseen. Tällä saralla ovat mäkihypyn haasteet.

Pekka Niemelä