19.11.2016← Takaisin

Määttä hyppäsi Suomen mestariksi Ounasvaaralla

Pohjoismaisten lajien superlauantai saatiin päätökseen Rovaniemellä, kun miesten normaalimäen SM-mitalit ratkottiin HS100-mäessä. Voittoon hyppäsi Kainuun Hiihtoseuran Jarkko Määttä.

Jarkko Määttä hallitsi Ounasvaaran mäen haastavat olot parhaiten ja ponnisti kaksi tasaista hyppyä yltäen Suomen mestariksi. Määtän hypyt kantoivat 92,0 ja 93,5 metriä ja pisteitä Määttä sai 260,4.

”Hyvät hypyt sain, toisella kierrokslla tosiaan rupes satamaan kunnon rättiä. Siinä yritti vain keskittyä omaan tekemiseen, niin ei se minua haitannut”, kertoi Määttä.

Talvikauden alla Määttä on panostanut kokonaiskuvaan ja pyrkinyt yhdessä valmentajien kanssa rakentamaan parhaan mahdollisen kokonaispaketin hyppäämiseen.

”(Olen yrittänyt saada) Kokonaispaketin kuntoon. Välineet, sukset, puku, monot…että saa sen paketin hyvään kuntoon ja toimivaksi. Vajaa kuukausi sitten testit näyttivät, että pystyy lähetä virttämään jalkoja kohti talvea elikkä ja tehdä enemmän nopeita harjoituksia jaloille ja kerkee ajoissa jalat keulalle”, jatkoi Määttä.

Hopealle hyppäsi Kuusamon Erä-Veikkojen Lauri Asikainen 92,0 ja 84,5 metrin hypyillään keräten pisteitä 236,9.

”Ekalla kierroksella sai asennon ihan stabiiliksi, se oli ihan ok hyppy ja olen siihen ihan tyytyväinen. Toisella kierroksela noi olosuhteet pääs vähän sotkemaan useammallakin kaverilla. Muun muassa meikäläiselläkin meni tökkimiseksi. En hanskannut olosuhteita. Omaan piikkiin meni”, sanoi Asikainen.

Pronssia sai Lieksan Hiihtoseuran 20-vuotias Janne Korhonen, jolle SM-mitali oli aikuisten sarjassa ensimmäinen.

”Olihan se yllätys, mutta kyllä olosuhteet tämän hieman minulle ratkaisivat”, totesi nuorukainen,jonka hypyt kantoivat lauantaina 86,0 ja 94,5 metriä. Korhonen jäi kilpailussa mukana olleelle Japanin Noriaki Kasaille 0,2 pistettä.

Mäkihypyn normaalimäen SM-kisan tulokset

MÄKIHYPYN HAASTATTELUT
Jarkko Määtän haastattelu Soundcloudissa https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/sm-ma-kihyppy-rovaniemi-jarkko
Lauri Asikaisen haastattelu Soundcloudissa https://soundcloud.com/hiihtoliitto-1/sm-rovaniemi-lauri-asikainen