4.5.2018← Takaisin

Lauri Hakola mäkihyppymaajoukkueen päävalmentajaksi – A- ja B-maajoukkueet nimetty

Lauri Hakola on nimetty mäkihypyn maajoukkueen päävalmentajaksi. Sopimus on muotoa 2+2 vuotta.

Vuodesta 2016 lähtien mäkihyppymaajoukkueen kakkosvalmentajana toiminut Hakola haluaa päävalmentajana lähteä luomaan keskitetyn toiminnan mallia, joka mahdollistaa resurssien paremman hyödyntämisen ja uskottavan harjoittelukokonaisuuden kokoon saamisen. Maajoukkueen kotimaan leiritys- ja valmennustoiminta keskitetään Kuopioon. Suomalaisen valmennusosaamisen kehittämisen uusi askel toteutetaan yhteistyössä Vuokatin Urheiluopiston ja Vuokatti – Ruka Urheiluakatemian kanssa. Lisäksi Lahden alue tulee olemaan merkittävässä roolissa haastajaryhmän ja naisten valmennuksen osalta. Kokonaisuuteen kuuluu myös leiritykset ulkomailla ja muualla Suomessa.

”Keskittäminen mahdollistaa sen, että parhaat urheilijat pystyvät harjoittelemaan riittävän paljon yhdessä maajoukkueen valmennusteamin kanssa. Lisäksi keskittäminen mahdollistaa lisääntyvän yhteistyön Kuopion alueen urheiluakatemian kanssa, joka on tärkeässä roolissa harjoitteluolosuhteiden ja tukipalveluiden osalta, sekä kaksoisuran edistämisessä”, kertoo Hakola

”Olemme tehneet kevään aikana paljon työtä suomalaisen mäkihypyn tulevaisuuden turvaamiseksi. On hienoa saada Lauri Hakola uusiutuvan toiminnan päävalmentajaksi. Tavoitteenamme on seuraavien viikkojen aikana rakentaa Laurin tueksi tehokas valmentaja- ja asiantuntijatiimi, jotta toimintaa ja osaamista saadaan jaettua myös A- maajoukkueen ulkopuolelle”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

Mäkihypyn A- ja B-maajoukkueet ovat jo nimetty. A-ja B-maajoukkue muodostavat harjoituskauden ajaksi yhtenäisen harjoitusryhmän. B-maajoukkue sisältää kolme nuorten MM-ikäistä urheilijaa.

”Maajoukkueissa tapahtuu nyt aito sukupolvenvaihdos. Kaikki joukkueen hyppääjät ovat nuoria, motivoituneita ja nälkäisiä kehittymään. Nykyisessä tilanteessa vahvuutemme voi nojata erinomaiseen harjoitteluun. Tavoitteenamme onkin aloittaa 'maailman parasta harjoittelua – identiteetin rakennustyömaa'. Tämä tarkoittaa etenkin harjoitusmäärän, mutta myös laadun lisäämistä, sekä pitkäjänteistä ja suunnitelmallista toiminnan kehittämistä. Valmennusosaamisen kehittämisen projekti on tässä oleellisena tukena. Edellinen päävalmentaja Andreas Mitter toi mukanaan paljon hyviä käytänteitä, joita haluamme jatkaa ja edelleen kehittää”, kertoo Hakola.

”Maajoukkueen leiritykseen tulee osallistumaan osittain myös myöhemmin nimettävä haastajaryhmä. Tämän lisäksi pyrimme löytämään yhteistyömalleja, joiden avulla voimme tukea naishyppääjien valmentautumista”, jatkaa Hakola.

Keskusvalmentajat, jotka vastaavat B-maajoukkueen ja haastajaryhmän valmennuksesta, juniorijoukkueiden valmentajat sekä edellä mainittujen ryhmien urheilijat julkaistaan toukokuun aikana eri toimijoiden palaverien jälkeen. Myös naisten toiminnan integrointi on työn alla ja yksityiskohdat julkaistaan toukokuun aikana.

A-maajoukkue

Antti Aalto, Kiteen Urheilijat
Andreas Alamommo, Ounasvaaran Hiihtoseura

Jarkko Määttä, Kainuun Hiihtoseura