16.2.2011← Takaisin

Lapuan uudessa mäessä kilpaillaan naisten SM-mitaleista ensimmäisen kerran mäkihypyssä

Lapuan Simpsiönvuoren Jylyhä vihitään käyttöön ensi lauantaina 19.2.2011 ja samana päivänä kilpaillaan upouudessa HS 55-mäessä ensimmäiset mäkihypyn naisten SM-kilpailut.

Naisten mäkihypyn SM-kilpailujen lisäksi Lapualla ja Vöyrillä kilpaillaan viikonloppuna myös mäkihypyn ja yhdistetyn veteraanien SM-kilpailut. SM-kilpailujen suojelija on kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin.

Naisten ensimmäisistä SM-mitaleista kilpailee lauantaina 19. helmikuuta 7 hyppääjätärtä, joiden joukossa Oslon MM-kisoihin matkaava Julia Kykkänen. Mäen projektipäällikkö Vesa Ahon mukaan Lapuan SM-kisoissa kaikki naisosallistujat kukitetaan sekä SM-mitalien lisäksi jaetaan uusi kiertopalkinto. Veteraanien SM-kilpailuihin puolestaan osallistujia on yli 50.

Mäkihankkeen taustalla on Pohjanmaan mäkihypyn tuki ry. Mäkihanke käynnistettiin viime kesäkuussa iso paukku-nimeä kantaneella tapahtumalla, jonka jälkeen vanha mäki purettiin. Hankkeessa on kertynyt tuhansia talkoo- eli ”kökkä”tunteja. Vesa Aho kertoo vielä pientä hiomista riittävän kilpailujen alkuun saakka, mutta järjestelyt ovat hyvällä mallilla.

- Kyllä kaikki alkaa olla valmiina. Lähtöpuomit asennetaan tänään ja ylämäen lumetus saadaan valmiiksi. Torstaina on tarkoitus hypätä ensimmäiset hypyt, että ehditään saada kokemusta kilpailuihin eikä heti hyppyytetä HS-pisteelle. Ainahan sitä pientä hienosäätöä riittää, toteaa Vesa Aho.

Kisajärjestäjiä on muistanut myös tasavallan presidentti ja näkyvyyttä tapahtumalle ja hankkeelle on ollut runsaasti maakunnan medioissa.
    - Saimme tänä aamuna presidentti Tarja Halosen tervehdyksen Suomen ensimmäisten naisten mäkikilpailujen järjestäjänä, kertoi Aho ilahtuneena.
    Mäen valmistuminen, käyttöön vihkiminen ja SM-kisat ovat saaneet hienosti kiinnostusta.
    - Juttua on ollut useissa maakuntalehdissä ja mediat ovat olleet kiinnostuneita. Tapahtumasta on mennyt paljon tietoa ja on sovittu yhteistyöstä Simpsiön laskettelurinteen kanssa, joten yleisöä odotetaan paikalle reilusti, toteaa Aho.

Simpsiön Jylyhän vihkiäiskilpailut
    Naisten 1. SM-kilpailut