26.2.2008← Takaisin

YLE Lahden Radio 97,9 MHz on kisaradio

Tulevana viikonloppuna käytäviin Salpausselän Kisoihin liittyy kiinteästi Kisaradio. Se kuuluu YLE Lahden Radion/Radio Suomen taajuudella 97,9 MHz pitkin kisaviikkoa.

Tunnelmaa viritetään haastattelemalla huippu-urheilijoita, vuosikymmenet vapaaehtoistyötä tehneitä lahtelaisia, hiihtourheilun monenlaisia taustavaikuttajia sekä monenkirjavaa kisatunnelman rakentajaa yrittäjistä muihin kaupunkilaisiin. Kisaradio kertoo etukäteen, miten noin 70 000 urheilunystävää kokoavat Salpausselän Kisat syntyvät.

Juhlavuutta kisaviikolle tuo Hiihtoliiton 100-vuotissyntymäpäiväjuhla, joka kokoaa Lahteen kymmenittäin, mahdollisesti jopa sadoittain Suomen ja maailmanmestareita sekä olympiavoittajia maastohiihdossa, mäkihypyssä ja yhdistetyssä.

Kisaradio kertoo, millaista väriä tämänkertaiselle tapahtumalle antavat vuoden 2013 MM-hiihdot. Lahti hakee MM-hiihtoja ja haluaa näyttää parastaan saadakseen kisaisännyyden toukokuussa Kansainvälisen Hiihtoliiton kokouksessa.

Kisojen aikana YLE Lahden Radio virittää kisastudionsa kaiken kansan keskelle yleisötelttaan. Studio toimii kisaradion lähetyspisteenä perjantaiaamusta lauantaihin illansuuhun. Kisaradiotiimi Suvi Turunen, Tanja Perkkiö, Hanski Kinnunen, Vihtori Koskinen, Markku Lähdetluoma ja Päivi Kuisma on mukana siellä missä tapahtuu, latujen varsilla, hyppyrin juurella, mitalijuhlissa ja urheilukansa riveissä. Kisaradio on niin ikään palveluradio, joka antaa tietoja liikenteestä ja kaikista kisoihin liittyvistä oheispalveluista.

Kisaradion välityksellä tunnelmat ja tapahtumat kuuluvat myös muualle Suomeen. Muun muassa perjantai-iltana Radio Suomen Puhelinlangat laulaa osittain kisakaupungista. Entiset nuoret kokoontuvat sankoin joukoin ravintola Tirraan perjantai-iltana, kun Entisten Nuorten Sävellahja tekee lähetystä karaoke-konserttina. Illan bändinä toimii The 70´s solistinaan Jorma Hietamäki. Konsertin juontaa Riikka Schmidt