23.4.2007← Takaisin

Ylämäen hiihdon "mm-kisa" hiihdettiin Ukkohallassa 21.4.

Ylämäenhiihdon "mm-kisa" Ukkohallassa hiihdettiin lauantaina 21.4.2007. Kisa hiihdettiin testikisana ensi vuotta varten. Kevään 2008 kilpailu on tarkoitus anoa viralliseksi maastohiihdon kalenterikisaksi suunnilleen samoihin aikoihin pidettäväksi.

Vaikka kevät tänä vuonna on ollut poikkeuksellisen lämmin, lumi riitti hyvin Ukkohallan rinteissä kisan läpiviemiseen. Rinteen alle suunniteltu alkulenkki oli jätetty pois, koska järvenjäälle ei ollut enää menemistä.

Kisalla pyrittiin kartoittamaan mahdollisuudet kyseisen kisan pitämiseen ensi keväänä suurempana tapahtumana. Mahdollisuudet saada tämän tyyppisestä kilpailumuodosta ovat hyvät, totesivat järjestävien seurojen Hyrynsalmen Iskun ja Vesaisen Pojat edustajat. Myös kilpailuun osallistuneet kilpailijat pitivät tarpellisena tämän tyyppisiä ylämäkihiihtoja ensi kaudella.

Viimeisenä ryhmälähtönä hiihdettiin "kaiken kansan" lähtö, jossa aika ei ollut tärkein, vaan se, että selviytyy rinteen huipulle. Tääs hupisarjassa nähtiin mm. joulupukki ja muita satu- ja historiallisia olentoja.

Testikisa toteutettiin Ukkohallan, Hyrynsalmen Iskun, Vesaisen Pojat ja Hiihtoliiton kanssa yhteistyössä.

Sarjojen parhaat:

Naiset 18 vuotta; Tytti Moilanen, Puolangan Ryhti. Miehet 18 vuotta; Juho Mikkonen, Kuhmo-Ski. Naiset 35 vuotta; Sirpa Pääkkönen, Sotkamon Jymy. Miehet 35 vuotta; Ilkka Kinnunen, Kajaanin Hiihtäjät

Naisten yleisen sarjan voitti Kerttu Niskanen ja miesten yleisen sarjan Alexander Schwarz. Suomen mestareita tältä kaudelta jo muistakin kisoista.

Nk. hupisarjan voitti Lauri Kinnunen.