17.1.2016← Takaisin

Yhdistelmäkilpailut Lari Lehtosen ja Riitta-Liisa Roposen tahtiin

Lari Lehtonen voitti miesten ja Riitta-Liisa Roponen naisten yhdistelmäkilpailun Vantaan Suomen Cupissa. Lehtonen voitti Sami Jauhojärven 0,7 sekunnin erolla, mutta Roponen jätti toiseksi yltänyttä Maija Hakalaa peräti 1.34,8. Jauhojärvi ja Roponen veivät kahdessa kohtaa jaossa olleista kirimaaleista täyden pistepotin ja siirtyivät Suomen Cupin johtoon.

Miesten yhdistelmäkilpailu oli kolmen kauppa. Lari Lehtonen, Sami Jauhojärvi ja Perttu Hyvärinen olivat selkeässä johdossa jo kilpailun puolivälissä tehdyssä suksien vaihdossa. Tiukassa loppuratkaisussa vahvimmaksi osoittautui akillesjännevammasta toipunut Lari Lehtonen. Olympiavoittaja Sami Jauhojärvi kukisti niukasti Perttu Hyvärisen.

”Tuntui hyvälle – onneksi lähdin kisaan! Tämän päivän kilpailuvauhti ei vielä maailmancupissa riitä. Siellä pitää löytyä vielä hyökkäystä lisää. Toivotaan, että hyökkäysvaihde löytyy kisojen kautta.”

Jauhojärvi yritti hiihtää kovaa perinteisen osuudella.
”Perinteisellä oli tavoitteena hiihtää niin kovaa, ettei Lari pysyisi perässä. Vapaalla hiihtotavalla oli sitten joka kierroksella vaikeaa, roikuin vain mukana”, Jauhojärvi sanoi.

Riitta-Lisa Roponen sanoi ennakkoon hakevansa hyvää tunnetta ja luottamusta itselleen matkalla Nove Meston maailmancupiin.

”Hyvää tunnetta en tänään saanut, mutta täytyy peilata näihin olosuhteisiin. Oli hidas keli ja eilinen pakkaskisa varmasti jäsenissä vaikutti. Hyviä mittareita nämä ovat, ei se varmasti huono kilpailu ollut. Kisa meni niin kuin suunnittelin. Heti, kun hiihdettiin asteen kovempaa, oma hiihto oli helpompaa. Toivon kyllä, että oma tekeminen helpottuu alkuviikosta, että saisin rennompaa omaa hiihtoa”, Roponen sanoi.

Naisten kolmas oli Heini Hokkanen. Yhdistelmähiihdoissa käytiin myös alle 20-vuotiaiden MM-katsastus, jossa parasta vauhtia pitivät Johanna Matintalo ja Aleksi Parttimaa. Molemmat olivat sijalla kymmenen. Aamupäivällä käydyissä 18-vuotiaiden perinteisen sprinteissä  voittajiksi ylsivät Rebecca Immonen ja Lauri Mannila.

Seuraavat Suomen Cupin osakilpailut ja samalla kauden ensimmäiset SM-hiihdot järjestetään Imatralla 29.-31. tammikuuta.

Kolmen kärkijoukkueen mietteitä mediatilaisuudesta Hiihtoliiton Soundcloud-tilillä.
Kuvia sekä Lari Lehtosen mietteet myös videohaastatteluna Hiihdon Suomen Cupin Facebookissa

Tulokset ja pistetilanteet: http://www.hiihtoliitto.fi/suomen-cup/tulokset/

Kuvia veloituksetta toimitukselliseen käyttöön: http://hiihtoniilo.kuvat.fi/kuvat/Suomen+Cup+2015-16/Vantaa/Sunnuntai/