18.6.2008← Takaisin

Wanhat Hiihtoveikot kokoontuivat jälleen Jyväskylässä

Wanhojen Hiihtoveikkojen perinteinen kesätapaaminen on vakiinnuttanut paikkansa Jyväskylään. Tänä vuonna teemoina olivat MM-Falun 1954 ja olympia-Cortina 1956.

Reilut 50 Wanhojen Hiihtoveikkojen jäsentä kokoontui tiistaina 17. kesäkuuta Kuokkalan kartanon juhlavan viihtyisiin tiloihin muistelemaan tällä kertaa erityisesti Falun MM-kisoja 1954 ja Cortinan talviolympiakisoja 1956. Kaikki jäljellä näiden kisojen mitalistit oli kutsuttu paikalle kunniavieraiksi. Paikalle olivat päässeet Falunin miesten viestin kultamitalijoukkueesta Tapio Mäkelä ja Cortinan viestin hopeajoukkueesta Jorma Kortelainen. Muiden kisojen mitalisteja paikalla olivat Eero Kolehmainen, Heikki Hasu, Teuvo Laukkanen, Martti Lautala ja Urpo Korhonen.

Tutun joukon kesken kuulumisten vaihtaminen on kaikkein tärkein asia. Kaikki tuntevat toisensa. ”Ei tarvita esittelyjä,” kiteytti Urpo Korhonen asian ja vaikka ulkonäkö olisi vuosien vieriessä muuttunutkin, nimi selvisi Hiihtoveikkojen sihteerin Matti Harjun jakamasta nimilapusta kunkin rinnassa.

Teemana olleiden vuosien tunnelmaan päästiin kun tuon ajan tuttu radioääni Paavo Noponen luki Cortinan kisoja koskevan osuuden kirjastaan: ”Pekka Tiilikainen - sinivalkoinen ääni.”

Viestimitalistit muistelivat

Mitalistien haastattelussa Tapio Mäkelä kertoi arvonnoususta, joka hänelle tuli kun viestikulta oli saavutettu.

- Jouduin ensin yhden toisen kanssa majoittumaan piharakennukseen, kun kaikille Suomen joukkueen jäsenille ei riittänytkään tilaa hotellista. Kyllä siellä juuri ja juuri tarkeni, kun heitti kaminaan puita. Kultamitalin jälkeen asia kuitenkin hoitui ja pääsin asumaan muitten kanssa.

Falunissa viestivoiton ottanut nelikko, August Kiuru, Tapio Mäkelä, Arvo Viitanen ja Veikko Hakulinen, oli kultamitalitunnelmissa päättänyt, että samalla joukkueella käydään tavoittelemaan myös seuraavien olympialaisten talvikisojen viestikultaa. Asia ei kuitenkaan ollut miesten itsensä päätettävissä.

- Silloin käytiin Cortinassa paikan päällä kovia karsintoja. Jokaiselle matkalle oli karsintakilpailu. Minä onnistuin viestikarsinnassa ja näin pääsin hiihtämään kakkososuuden Tapio Mäkelän sijasta. Se oli siinä vaiheessa, että olin saanut jo vähän kokemusta korkealla kilpailemisesta vaikka edelleenkin viestissä lähdin matkaan liian lujaa. Aukusti toi viestin toisena yhdessä venäläisen kanssa ja siinä sitä rupesi ajattelemaan, että otetaanpa tuo kiinni, Kortelainen kertoi ja muisteli, ettei joukkueen johto hopeamitalia arvostanut.

- Siitä ei edes kahveja tarjottu. Sitten pääsimme juhlimaan, kun naishiihtäjät ottivat viestivoiton joukkueella Sirkka Polkunen, Mirja Hietamies ja Siiri Rantanen. Naisten kultajoukkueesta ei kukaan päässyt paikalle Jyväskylään, terveisiä kuitenkin lähetettiin.

Lasse Johanssonin valmennettavat tavoittelivat kaksoisvoittoja

Falunin ja Cortinan mäkihyppymitalisteista ei ketään ole enää kertomassa tunnelmiaan. Paikalla oli kuitenkin Suomen joukkueen tuolloinen valmentaja, Lasse Johansson, jota pidetään mäkihypyn aerodynaamisen tyylin isänä.

Falunin kisojen aikaan Johansson oli edelleen itsekin vielä aktiivihyppääjä. Niihin kisoihin hän ei kuitenkaan päässyt paikalla ei hyppääjänä eikä valmetajana.

- Juuri ennen kisoja saimme kutsun hyppäämään Moskovaan ja olihan sinne mentävä. Mäki siellä oli niin erikoinen satulamalli, että kertoivat minun heittäneen kärrynpyörää suksilla ja seuraukset olivat sitä myötä. Molemmat sääriluut poikki ja nilkka lisäksi. Kun aikaisemmin oli mennyt polvi Syvärillä muissa hommissa, ei Falunin reissusta tullut mitään.

- Siihen aikaan mäkimiehillä oli hyvä yhteishenki, oltiin yhtä miestä niin taktiikasta kuin tekniikastakin. Yhdessä päätettiin tavoitella kaksoisvoittoja - noin vaatimattomasti. Aika usein niitä saatiinkin, Johansson muisteli.

Harmonikkataitureiden Veikko Ahvenaisen ja Carina Nordlundin sävelten siivittämänä Kuokkalan Kartanosta siirryttiin hotelli Laajavuoreen, jossa ohjelma jatkui kesäteatterin ja illanvieton merkeissä. Hyvän mielen jazzarit saivat veteraanien jalan vielä vipattamaan.

Keskiviikkona kokoukset

Keskiviikkona päästiin tunnelmaan katsomalla filmitaltiointia ”kultavuosilta”. Talteen saatiin myös tämänkertaisen kokoontumisen tunnelmia, kun YLE viime vuoden tapaan tekee tilaisuudesta koosteohjelman.

Tämän hetken valmennustietoudestakin veteraanihiihtäjät ovat edelleen kiinnostuneita ja aamupäivän ohjelmaan kuuluihin professori Heikki Ruskon kokousesitelmä ”Urheilijan harjoittelu, stressi ja palautuminen.”

Monipuiolisten kesäpäivien ohjelman moottoreina toimivat Wanhojen Hiihtoveikkojen puheenjohtaja Pekka Toivonen ja sihteeri Matti Harju, jotka vuosikokouksessa valittiin jatkamaan tehtävässään.

Jyväskylässä Hiihtoveikot tapaavat jälleen ensi kesänä.

Teksti ja kuvat: Elina Heinola