6.2.2008← Takaisin

Valtio jakoi tukea liikuntajärjestöille

Valtakunnallisten liikuntajärjestöjen valtion tuki kasvaa tänä vuonna yhteensä 1 538 000 eurolla. Lajiliittojen saama tuki kasvaa 720 000 eurolla ja muiden valtakunnallisten liikuntajärjestöjen saama tuki 818 000 eurolla. Suomen Hiihtoliiton saama tuki vuonna 2008 on 980 000 euroa.

- Kasvua viime vuodesta on 35 000 euroa. Suomen Hiihtoliiton kuluvan vuoden budjetin tuloista nyt myönnetty summa on 12 %. Kun lisäksi tulevat Suomen Olympiakomitean ja Paralympiakomitean kautta tulevat tulot, on julkisen rahoituksen osuus SHL:n osalta yhteensä 22 %, sanoo Suomen Hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen.

Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin jakoi vuotuiset avustukset 74 lajiliitolle, 14 erityisryhmien liikuntajärjestölle, neljälle koululais- ja opiskelijajärjestölle, sekä 21 muulle urheilun ja liikunnan parissa toimivalle yhteisölle, viidelle liikunnan palvelujärjestölle ja 15 alueelliselle yhteisölle. Toimintaa tuetaan veikkausvoittovaroista yhteensä 34 400 000 eurolla.

Lajiliitoista suurimman avustuksen sai Suomen Palloliitto 1 625 000 euroa (kasvua 85 000 €). Muut merkittävät tuensaajat olivat Suomen Voimisteluliitto SvoLi 1 595 000 euroa (kasvua 25 000 €), Suomen Jääkiekkoliitto 1 100 000 euroa (kasvua 40 000 €), Suomen Hiihtoliitto 980 000 euroa (kasvua 35 000 €) ja Suomen Urheiluliitto 953 000 euroa (kasvua 43 000 €). Näillä liitoilla valmennus-, koulutus- ja kilpailujärjestelmät ovat toimivia ja niiden toiminta on ollut laadullisesti merkittävää, sekä toiminnan suunnittelu ja taloudenhoito myös tappiollisen toiminnan tasapainottamiseksi määrätietoista.

Lisäksi merkittäviä korotuksia osoitettiin niille lajiliitoille, jotka ovat olleet mukana käynnistämässä paralympiaurheilun integrointia osaksi liittojen valmennusjärjestelmää.

– Lajiliittojen yhtenä valtionavustuksen arviointiperusteena käytetään tulosperusteisuutta jossa painotetaan lasten ja nuorten liikuntaa, harraste- ja terveysliikuntaa sekä kilpa- ja huippu-urheilua, kertoo lajiliittojen avustamisesta ylitarkastaja Hannu Tolonen.

– Tulosperusteisella arvioinnilla liittoja pyritään ohjaamaan toimintaansa siten, että esimerkiksi mahdollisimman moni tyttö ja poika voi osallistua liiton seurojen toimintaan. Päästäkseen tähän tavoitteeseen liiton tulee auttaa seuroja monipuolistamaan tarjontaansa, Tolonen jatkaa.

Vuoden 2009 valtionapujen valmistelussa opetusministeriö tulee kiinnittämään erityistä huomiota järjestöjen tekemään antidopingtyöhön ja sen seurantaan sekä lapsi- ja nuorisoliikunnassa että kilpa- ja huippu-urheilussa.

– Opetusministeriö on päättänyt siirtyä pääsääntöisesti järjestelmään, jossa se ei enää tue liikuntajärjestöjen tai niiden seurojen yksittäisiä ulkomaan kilpailumatkoja. Suurtapahtumien osalta, kuten paralympialaisten ja Special Olympics- tapahtumien osalta, vanha käytäntö kuitenkin jatkuu, kertoo liikunta-asiainneuvos Timo Haukilahti. – Erityisryhmien liikuntajärjestöihin kuuluu liikuntajärjestöjä sekä kansanterveys- ja potilasjärjestöjä. Tavoitteena on, että vuoden 2010 alusta opetusministeriö osoittaisi suoraa avustusta ainoastaan sellaisille järjestöille, joiden pääasiallinen tarkoitus on liikunta toiminta, Haukilahti jatkaa.