5.1.2006← Takaisin

Valtakunnallinen Ope Ski-koulutusprojekti jatkuu

Suomen Hiihtoliitto jatkaa viime vuoden tapaan valtakunnallista Ope Ski-koulutusprojektia yhteistyössä Koululiikuntaliiton, Atomicin, Exelin ja Startin kanssa.

SHL järjestää opettajille kaikkiaan 34 koulutustilaisuutta ja tavoitteena kouluttaa yhteensä n. 1000 opettajaa. Viime vuonna koulutuksen sai 424 opettajaa.

Koulutus sisältää teoriaa ja käytäntöä. Tavoitteena on tarjota opettajille maastohiihdon koulutuspaketti, joka antaa virikkeitä talvikauden hiihdonopetukseen ja motivoi opettajia ottamaan hiihdon opetusohjelmaansa. Käytännön osiossa käydään läpi hiihtotekniikoita ja ennen kaikkea annetaan virikkeitä siitä mitä kaikkea hauskaa suksilla voi tehdä.

26 tilaisuuteen yhteistyökumppanit tuovat mukanaan välineiden ja niiden voitelun tietotaidon. Kiertueella kuljetetaan mukana kahta viidet vapaan ja viidet perinteisen hiihtotavan välineet sisältävää välinesettiä niitä opettajia varten, joilla ei ehkä vielä ole omia välineitä. Välineiden puuttuminenkaan ei näin ollen ole este koulutukseen osallistumiselle.

Koululiikunnan tukemiseksi Hiihtoliitto on tuottanut uuden opettajan hiihto-oppaan. Opas on perusteos hiihdon opettamiseen. Oppaan tuntimallit tulevat olemaan myös opetushallituksen www.edu.fi-sivuilla

Ensimmäiset opettajien koulutukset pidetään 10.1.2006 Turussa ja Seinäjoella ja viimeinen 21.2.2006 Vöyrissä. Kouluttajina toimivat Suomen Hiihtoliiton nuorisopäällikkö, aluekehittäjät sekä kenttätoiminnassa mukana olevat hiihtoihmiset ja yhteistyökumppaneiden edustajat.

KOULUTUSPAIKAT

ke 15.2. Lappi – Rovaniemi
to 16.2. Lappi – Sodankylä
pe 17.2. Lappi – Kittilä

Em. tilaisuuksissa paikalla myös Atomic / Start.

Lisäksi ilman välinevalmistajia

ti 31.1. Varsinais-Suomi - Pöytyä
ti 31.1. Uusimaa - Porvoo
ma 6.2. Keski-Suomi - Kannonkoski