22.4.2008← Takaisin

Uusi Senioriliikuntatutkimus 2008 osoitti: Liikunnallinen aktiivisuus säilyy, jopa lisääntyy iän myötä

Tutkimuksen mukaan 66–79-vuotiaat liikkuvat terveytensä edistämiseksi jopa intensiivisemmin ja monipuolisemmin kuin on yleensä uskottu.

Liikunta on tälle, taloudellisestikin hyvinvoivalle ikäryhmälle elämänkaaren aikana vahvistunut elämäntapa, joka otetaan käyttöön myös silloin kun ikää tulee lisää. Tulokset ennustavat, että mm. isot ikäluokat eivät fyysisen toimintakykynsä vuoksi ole niin ongelmallinen terveydenhuollon näkökulmasta kuin on ennakoitu.

Liikunnallinen aktiivisuus näyttää säilyvän, jopa lisääntyvän iän myötä. Tutkimuksesta selviää, että näillä ihmisillä arki- ja liikunta-aktiivisuus kasautuu, sillä suurin osa kohderyhmästä harrastaa aktiivista liikuntaa monipuolisesti ja intensiivisesti. Valtaosa 66-79-vuotiaista eli 266.000 senioria harrastaa liikuntaa joka päivä. Kokonaan liikuntaa harrastamattomia on vain noin 60.000. Heillä liikkumattomuus johtuu useimmiten terveydellisistä syistä.

Oppimisteoriat toteutuvat liikunnassa

Ne, jotka ovat oppineet liikunnallisen elämäntavan elämänkaarensa aikana ja vahvistaneet sitä sen eri vaiheissa, löytävät kapasiteettia liikkua myös siinä elämänvaiheessa, jolloin liikuntaa tarvitaan toimintakyvyn ja selviytymisen edistämiseen (Konstruktivistisen oppimisteorian mukaan). Tässä elämänvaiheessa liikunnalle on aikaa, ja se koetaan virikkeellisesti ja sosiaalisesti tärkeäksi.

Seniori-ikäiset ”pesevät” nuorempansa varsinkin silloin, kun liikutaan 2-3 kertaa viikossa sillä Kansallisen liikuntatutkimuksen 2005-2006 tulosten mukaan 50-65-vuotiaista 54 prosenttia harrastaa liikuntaa vähintään neljä kertaa viikossa eli jonkin verran vähemmän kuin yli 65-vuotiaat. Tulos kielii siitä, että liikkumisen määrä lisääntyy, kun ihmiset jäävät eläkkeelle.

Tutkimuksen kohderyhmän eli 66–79-vuotiaiden liikunnallisuudesta kertoo liikuntalajien ja harrastusten monipuolisuus. Jopa joka kolmas harrastaa kolmea eri liikuntalajia tai kuntoilumuotoa. He ovat keskimäärin useammin naisia, ikääntyneistä nuorimpia (66–69-vuotiaita) ja suhteellisen hyvin koulutettuja.

Urheiluseuroissa liikuntaa harrastavilla lajirepertuaari on laajempi. Vaikka seniorikansalaiset harrastavat liikuntaa useammin kuin nuoremmat ikäluokat, on heidän lajivalikoimansa suppeampi.

Nuoruuden sporttilajit sekä kalastus, metsästys ja tanssi suosittuja

Seniorikansalaisten suosituin liikuntamuoto on päivittäinen kävelylenkkeily (393 000). Toiseksi suosituinta on pyöräily (160 000) ja sauvakävely (112 000). Lajivalikoimassa valtalajit, kävely, pyöräily, uinti ja hiihto säilyivät, mutta kohderyhmä on myös löytänyt joitakin ”uusia”, senioreille mieleisiä lajeja. Liikuntaharrastuksesta tulee iän myötä kiinteä osa vapaa-ajan toimintaa.

Vapaa-ajan lisääntyessä eläkeikäiset miehet kalastavat, metsästävät ja retkeilevät. Kun taas naiset harrastavat sauvakävelyä, uintia, vesivoimistelua ja kuntosaliharjoittelua useammin kuin miehet. Tansseissa käy jo 20 000 ja golfaamassa käy ikäryhmästä 10 000.

Kuntosaliliikunta on kasvattanut suosiotaan

Vaikka tämä ikäryhmä ei olekaan kuntosalisukupolvea, on 43 500 ikäihmistä ilmoittanut harrastavansa kuntosaliliikuntaa. Monet kuntokeskukset ovat nähneetkin tässä kohderyhmässä asiakaspotentiaalia mm. hyödyntämään päivän hiljaisia aukioloaikoja.

Nyt tutkitun ikäryhmän seuraajille, ns. suurille ikäluokille on mm. kuntosaliliikunta jo tutumpaa. Voidaankin odottaa, että suurten ikäluokkien liikunnan ”osaamispääoma” on nyt tutkittua ikäryhmää ”laajempi”. Se tukee arviota, että suuret ikäluokatkin ovat liikunnallisesta aktiivisia.

Suomessa lähes 600 000 täysi-ikäistä liikunnan aktiivisessa kansalaistoiminnassa

Seniorit liikkuvat pääosin omatoimisesti. Sen lisäksi eri yhdistyksissä liikkuu noin 50 000 senioria. Saman verran liikutaan eläkeläisjärjestöjen liikuntaryhmissä. Hyvällä seuralla on iso merkitys aktiivisessa liikuntaharrastuksessa kaikissa ikäryhmissä.

Ensimmäistä kertaa selvitettiin myös seniorien osallistuminen liikunnan kansalaistoimintaan eli seuratoimintaan muutenkin kuin liikkujana. Noin 40 000 senioria edistää omalla vapaaehtoisella työpanoksellaan liikuntaa ja urheilua kansalaisjärjestöissä. Liikunnan eri yhdistyksissä oli mukana noin 30 000 senioria. Vanhojen kansallisten liikuntatutkimusten pohjalta liitettynä tällä uudella tiedolla, voidaan todeta Suomessa olevan lähes 600 000 täysi-ikäistä ihmistä liikunnan aktiivisessa kansalaistoiminnassa.

Aineisto:
    www.slu.fi/senioriliikuntatutkimus2008
    http://www.kunto.fi/ > Tutkimukset

SENIORILIIKUNTATUTKIMUS 2008

Tutkimus on Suomen Kuntoliikuntaliitto ry:n ja Suomen Liikunta ja Urheilu (SLU) ry:n teettämä tutkimus, jonka on toteuttanut TNS Gallup Oy. Tutkimus on tehty yhteistyössä opetusministeriön kanssa. Tutkimus antaa tietoja 66–79-vuotiaiden liikunta-, kuntoilu- ja urheiluharrastuksista. Se on toteutettu puhelinhaastatteluna elokuun 2007 ja tammikuun 2008 välisenä aikana. Haastatteluja tehtiin 2042.

Tutkimus täydentää neljän vuoden välein toteutettavaa Kansallista liikuntatutkimusta, jonka kohderyhmänä ovat 19–65-vuotiaat kansalaiset