15.1.2008← Takaisin

Urheiluseurat mukaan iltapäiväkerhojen toimintaan

Suomen Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlaviesti vaihtoi vetäjää tiistaina Paloheinässä kun Vantaan Hiihtoseura luovutti viestin uusille Helsingin Hiihdon seuroille. Tilaisuudessa puhui Espoon Hiihtoseuraa edustava kansanedustaja Marjo Matikainen-Kallström.

Viestin otti vastaan kansanedustaja, olympiakomitean varapuheenjohtaja ja Espoon Hiihtoseuran jäsen Marjo Matikainen-Kallström.

Ohessa Matikainen-Kallströmin juhlapuhe tilaisuudessa.

Hyvät hiihtäjät ja hiihdon ystävät

Helsingin piirillä on kunnia ensimmäisenä ottaa vastaan Suomen Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlan kunniaksi järjestettävä juhlaviesti. Kiitos Vantaan Hiihtoseuralle viestikapulasta ja samalla kiitokset myös hankalissa oloissa hyvin järjestetyistä SM-kisoista viime viikonloppuna Hakunilassa.

Toivon, että tämä läpi Suomen hiihdettävä viesti saa ansaitsemansa huomion.

Hiihto on aina ollut suomalaisten rakastama laji, joka on vuosien saatossa kehittynyt aidosta paikasta toiseen liikkumisen tarpeesta nykyihmisen kuntoa ylläpitäväksi harrastukseksi. Viime aikoina kun suksien voiteluun on löytynyt helppoja ja takuuvarmoja keinoja tervan, kynttilöiden ja liistereiden tilalle on lajin suosio taas selvästi kasvussa.

Lasten hiihtoharrastus on helppo aloittaa turvallisesti paikallisen urheiluseuran hiihtokoulussa. Vapaaehtoisten tekemä työ urheilun parissa onkin ensiarvoisen tärkeää. Urheiluseurat saavat ihmiset liikkumaan ja sillä on suuri merkitys meille liikkujille, mutta myös koko suomalaiselle kansanterveydelle.

Valitettavasti kunnissa ei ole vielä ymmärretty riittävästi liikuntaan liittyvän yhteistyön merkitystä eri lautakuntien välillä. Opetus-, sosiaali- ja

terveys- ja liikuntalautakunnat voisivat tehdä paljon enemmän yhteistyötä.

Siten saisimme pienillä muutoksilla enemmän ja parempia liikuntapaikkoja kuntalaisten käyttöön.

Esimerkiksi koulujen tilat, pihat ja urheilukentät seisovat liian usein tyhjillään tai vajaakäyttöisinä varsinaisen opetustoiminnan jälkeen.

Iltapäiväkerhotoiminta pitääkin saada elvytettyä aivan toiselle tasolle kuin se nyt on. Urheiluseurojen osaaminen pitäisi saada käyttöön tässäkin asiassa. Tämä ei ole pelkästään rahasta kiinni vaan myös asenteesta.

Nuorena opittu liikunnallinen elämäntapa jatkuu usein vanhuuteen. Suomen Hiihtoliitto on jo sadan vuoden ajan kantanut vastuutaan suomalaisen liikuntakulttuurin kehittäjänä. Hiihtoharrastukseen koukkuun jäämistä kuvaa hyvin tämä Paloheinäkin. Vaikka lumi on tällä hetkellä todella vähissä, niin silti tänne on uskaltautunut mukava joukko hiihtoihmisiä. Se into ja tarmo, joka on näkyvissä Hiihtoliiton seuratoiminnassa, ansaitsee todella kiitoksen.

Onnea 100-vuotias Suomen Hiihtoliitto ja kaikki sen 700 seuraa. Viekää viesti turvallisesti Kuusamoon. Siellä nähdään.