21.11.2007← Takaisin

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö jakoi opiskeluapurahoja huippu-urheilijoille

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö URA on myöntänyt opiskeluapurahan 90 nykyiselle tai jo aktiiviuransa päättäneelle huippu-urheilijalle. Hiihtolajien edustajia heistä oli 19.

Apurahat jaettiin keskiviikkona 21.11. Helsingissä. Korkea-asteella opiskelevien urheilijoiden apuraha on 1600 euroa ja toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien urheilijoiden 1300 euroa. Opintomenestykseen sidottua apurahaa jaettiin yhteensä yli 130 000 euroa. Apurahat jaettiin nyt jo 36. kerran.

Opiskeluapurahan saajat edustavat kesä- ja talviolympialajeja, ei-olympialajeja sekä vammaisurheilua yhteensä 30 lajiliitosta. Apurahat jakaantuivat melko tasaisesti naisten ja miesten kesken (miehiä 56%, naisia 44%). Apurahan saajien joukossa on arvokisamenestyjiä, mutta pääasiassa opiskeluapurahat on kohdennettu nuorille urheilijoille, jotka harvoin pääsevät nauttimaan merkittävistä valmennus- ja sponsori- tai kilpailutuloista. Opiskeluapuraha onkin monelle urheilijalle merkittävä tuki, koska tavoitteellisesti valmentautuvat urheilijat eivät muiden opiskelijoiden tapaan voi paikata talouttaan käymällä opiskelujen ohessa töissä.

Opiskeluapurahan saajista yli puolet opiskelee yliopistoissa, kolmasosa ammattikorkeakouluissa ja vajaa viidennes ammatillisissa oppilaitoksissa. Apuraha on sidottu opintojen etenemiseen. Urheilijoilta vaaditaan vähintään 15 opintoviikon tai 25 opintopisteen suorittamista lukuvuoden aikana, joista apurahan saajat ovat velvollisia raportoimaan säätiölle. Osa apurahoista myönnettiin jo uransa päättäneille, lajeissaan menestyneille urheilijoille. Huippu-urheilu-uransa päättäneillä opintosuoritusvaatimus on korkeampi kuin nykyisillä aktiiveilla.

”Koulutus on tärkeä asia urheilijalle itselleen – hänen tulevaisuudelleen. Samalla opiskelu toimii vastapainona urheilulle”, totesi säätiön puheenjohtaja, Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Nieminen apurahojen jakotilaisuuden avauspuheessaan.

”On tärkeää saada vietyä opiskeluja eteenpäin myös urheilu-uran aikana. Tuki mahdollistaa sekä opiskelun että urheilun, kun ei tarvitse käydä töissä”,  totesi urheilijoiden puolesta kiitospuheenvuoron pitänyt kävelijä Jarkko Kinnunen, joka opiskelee liikuntatieteitä Jyväskylän yliopistossa.

Hakijoita tänä vuonna oli yhteensä 290 edustaen 40 lajiliittoa.

Apurahojen jakotilaisuudessa muistettiin säätiön pitkäaikaista asiamiestä, opetusneuvos Kalevi Tuomista, joka täytti elokuussa 80 vuotta. Onnittelumusiikkia esitti maastohiihtäjä, Sibelius-Akatemiassa harmonikan soittoa opiskeleva Mona-Lisa Malvalehto, joka on myös yksi apurahan saajista.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön

Mäkihyppy

Kalle Keituri, Koulutuskeskus Salpaus, Lahden Hiihtoseura, 1300,-
    Kai Kovaljeff, Savonia ammattikorkeakoulu, Lieksan Hiihtoseura, 1300,-
    Veli-Matti Lindström, Suomen urheiluopisto, Vierumäki, Lahden Hiihtoseura, 1300,-

Yhdistetty

Ville Kähkönen, Lapin Ammattiopisto, Ounasvaaran Hiihtoseura, 1300,-
    Jaakko Tallus, Suomen Urheiluopisto, Vierumäki, Lieksan Hiihtoseura, 1300,-

Apurahojen yhteissumma 137 100,-

Edellä mainittujen opiskeluapurahan saajien joukossa on urheilijoita, jotka ovat ehdolla OPM:n urheilija-apurahan saajiksi. Näiden urheilijoiden opiskeluapuraha raukeaa, mikäli heidät valitaan apurahaurheilijoiksi ja tilalle nimetään urheilijoita erilliseltä varasijalistalta.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö perustettiin Presidentti Urho Kekkosen toimesta v. 1972. Säätiön tarkoituksena on edistää urheilijoiden ammatinvalinnan ja ammattiin valmistautumisen hyväksi tehtävää työtä sekä pyrkiä turvaamaan aktiiviuransa lopettaneiden urheilijoiden koulutustausta. Säätiö on jakanut 36 vuoden aikana opiskeluapurahoja lähes 3600 huippu-urheilijalle yhteensä yli 3,6 miljoonaa euroa.  Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiön opiskeluapuraha on tarkoitettu korkea-asteella tai toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeleville, kansainväliseen menestykseen tähtääville urheilijoille. Apurahan suuruus on porrastettu koulutusasteen mukaan. Sama hakija voi saada apurahan enintään kolme kertaa. Opiskeluapurahat jaetaan kerran vuodessa. Hakuaika on elokuu.

Säätiön puheenjohtajana toimii Veikkauksen toiminnanjohtaja Risto Nieminen. Lisäksi säätiön hallitukseen kuuluu varapuheenjohtajat Tellervo Haapaniemi-Koskinen ja Matti Ahde sekä 11 muuta urheilu- ja yhteiskuntavaikuttajaa.