18.3.2007← Takaisin

Tytöille viestipronssia nuorten MM-hiihdoissa, pojat 11:s

Suomen tyttöjen joukkue hiihti pronssille Italian Tarvisiossa. 4x3,3 km kilpailun voitti ylivoimaisesti Norja, Ruotsi sijoittui hopealle. Suomen joukkueessa hiihtivät Satu Annila, Kerttu Niskanen, Anne Kyllönen ja Mari Laukkanen.

- Meillä on koko vuoden ollut teemana "Mitali MM-viestistä". Henkilökohtaisen kisan jälkeen se ei tuntunut realistiselta. Jokainen hiihtäjä ylitti tänään itsensä, ja sen mitalin saaminen vaatikin, joukkueen valmentaja Mikko Virtanen kiitteli.
    Suomen joukkue taisteli kärkisijoista koko viestin ajan. Satu Annila tuli vaihtoon ensimmäiseltä osuudelta muutaman sekunnin kärkeä jäljessä. Kerttu Niskanen nosti joukkueen toisella osuudella mitalien tuntumaan ja Anne Kyllönen peräti hopeataistoon. Mari Laukkanen pääsi hiihtämään ankkuriosuudella Ruotsin Charlotte Kallan perään, mutta tämä oli suomalaiselle liian kova tekijä. Norjan Therese Johaug ratkaisi voiton joukkueelleen jo toisella osuudella.
    - Norjalla oli joukkueessaan kaksi aikuisten arvokisamitalistia (Johaug ja Astrid Jacobsen ja Ruotsilla ankkurina yksi parhaita vapaan hiihtäjiä, joten heidän voittamisensa ei ollut edes realistista.
    Virtanen oli ylpeä hiihtäjistään, ja hänen mielestään heidän nimensä kannattaakin painaa mieleen.
    - Satu on kova höseltämään, aina sattuu ja tapahtuu, mutta tänään hän kasasi itsensä hyvin. Kerttu on asettanut itselleen kovat tavoitteet, ja hän on erittäin lahjakas hiihtäjä. Anne on kokenut ja laskelmoiva. Hän hiihti viestissä tasaisen vahvasti. Mari saapui vahvistamaan joukkuettamme ampumahiihdon puolelta, ja hän oli todellakin tärkeä vahvistus. Mari oli itseoikeutettu ankkuri.
    Kerttu Niskanen ja Anne Kyllönen eivät jääneet palkintojenjakoon. He lähtivät heti kilpailun jälkeen kotimatkalle, sillä he osallistuvat huomenna ylioppilaskirjoituksiin.

Pojat jäivät tavoitteestaan

Suomen poikien joukkue oli asettanut tavoitteekseen hiihtää viestissä kuuden sakkiin, mutta sijoitus oli lopulta yhdestoista. Suomen joukkueessa hiihtivät Juuso Haataja, Martti Jylhä, Heikki Kopakka ja Lari Lehtonen.
    Kisa 4x5 km viestin kultamitaleista oli tiukka, sillä se ratkesi vasta loppukirikamppailun jälkeen. Ruotsi oli tässä kovin ja voitti kultaa, 0,3 sekuntia hävinnyt Venäjä oli toinen ja 4,5 sekuntia jäljessä tullut Itävalta kolmas.
    - Perinteisen osuudella Juuso hiihti oman tasoisen hiihtonsa (vaihdossa 12:s) ja Martti kunnon kanuunahiihdon (2:n). Vapaalla Heikki putosi osuuden puolessavälissä (6:s) ja Lari katkesi täysin hiihdossaan. Kovia joukkueita meni ohi, Virtanen totesi.
    - Vapaan osuudella keli pehmeni jälleen legendaariseksi mössöksi, eikä meillä ollut kalustoa tälle ongelmakelille. Pojat tekivät, mitä pystyivät, mutta tänään olisimme tarvinnut pari marttijylhää lisää ja paremmat sukset.
    Myös Jylhä ja Haataja kiiruhtivat kisapaikalta kohti Müncheniä, sillä heillä on aamulla ylioppilaskirjoitukset.

Kokonaisuus loistava

Nuorten joukkueen valmentaja Mikko Virtanen oli tyytyväinen maastohiihtäjien kokonaispanokseen MM-kilpailuissa.
    - Saimme 4 mitalia, joista 3 tuli alle 20-vuotiaiden sarjassa. Kokonaisuus oli mielestäni loistava, mutta tasomme ei vielä riitä jokaisella osa-alueella, Virtanen arvioi.

Anu Karttunen

Lisätietoja nuorten MM-kisoista ja tulokset http://www.jwsc2007.com/, tulokset myös www.fis-ski.com.