23.1.2008← Takaisin

Talviurheilujuhlaa - Suomen Hiihtoliitto sata vuotta 1908-2008 -näyttely on avattu

Suomen Hiihtoliiton 100-vuotisjuhlanäyttely avattiin Hiihtomuseossa, Lahden Urheilukeskuksessa keskiviikkona. Juhlanäyttely on avoinna vuoden 2008 loppuun asti.

Suomen Hiihtoliiton (SHL) syntysanat sanottiin vuonna 1908, jolloin perustettiin "Liitto Suomen Hiihtourheilun edistämiseksi". Siitä alkoi kehitys Suomen Hiihtoliitoksi, yhdeksi Suomen merkittävimmistä urheilujärjestöistä, jolla on vankka asema myös kansainvälisesti.
Hiihtomuseossa avattu juhlanäyttely kertoo SHL:n sadan vuoden tapahtumista urheilijoiden ja arvokisojen kautta. Esille tulevat värikkäät kilpailut ja kansakunnan mieliin painuneet muistot.
Näyttely esittelee runsaasti ennen näkemätöntä esineistöä, kuten huippuhiihtäjiemme ja mäkihyppääjiemme palkintoja ja kilpa-asuja. Esillä ovat mm. hiihtokuningas Veikko Hakulisen kaikki tärkeimmät mitalit ja hiihtokuningatar Marja-Liisa Kirvesniemen unohtumattomat Sarajevon kolme kultaa. Ja SE hopea. Hopeamitali, jonka Juha Mieto sai Lake Placidin talviolympiakisoista 1980 hävittyään Thomas Wassbergille 15 km:lla vaivaisen sadasosasekunnin. Urheilukansan muistiin ovat painuneet myös Veikko Kankkonen ja Innsbruckin talvikisat 1964 - kultaa ja hopeaa tai junnuikäisen Toini Niemisen huimat suoritukset Albertvillen talvikisoissa 1992 - niiden ja monien muiden mitaleitten, kuvien ja videonauhojen myötä ikimuistoisiin hetkiin voi näyttelyssä palata.
Vasta avatun 100-vuotisjuhlanäyttelyn pohjoismaisten lajien lisäksi Hiihtoliiton muut lajit: alppihiihto ja freestyle esitellään Hiihtomuseossa edelleen jatkuvassa Huipulta - Alppilajien historiaa Suomessa -näyttelyssä. Lisäksi museon perusnäyttelyssä esille tulevat myös erityisesti huippuhiihtäjämme ennen sotia ja kaikki Lahdessa pidetyt MM-kisat.

Hiihtomuseon toimintaosasto uusittu

Historian ohella hiihtomuseossa on jo pitkään voitu ottaa tuntumaa hiihtolajeihin myös käytännössä. Mäkihyppysimulaattorissa voi eläytyä huimiin ilmalentoihin ja suksilla kokeilla perinteistä tai vapaata. Mäkihyppysimulaattori on nyt kokonaan uusittu. Siinä voi entistä selkeämmin kokea hyppyjen pituuserot ja kuulla yleisön hurjan kannustuksen. Hiihtoa varten rakennettu uusi hiihtolatu on ainoa laatuaan maailmassa. Sen uudentyyppinen tasaharjainen harjamalli on Porvoossa kehitetty varta vasten Hiihtomuseon sisälatua varten. Lähi aikoina uudistumassa on myös ampumapaikka, johon saadaan uudentyyppinen infrapuna-ase entisen tilalle. Hiihtomuseo toivoo näillä uudistuksilla voivansa vastata asiakkaiden toiveisiin - iloisia talviurheiluelämyksiä historiallisissa tunnelmissa.