17.11.2007← Takaisin

Talous puhutti Suomen Hiihtoliiton liittovaltuustossa

Suomen Hiihtoliiton liittovaltuuston kokous pidettiin lauantaina Kuopiossa. Kokouksessa hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2008. Uusiksi johtokunnan jäseniksi valittiin Sirpa Korkatti ja Matti Sundberg.

Hyväksytyn talousarvion loppusumma on 7 991 124 euroa ja se osoittaa 141 101 euron ylijäämää.

Taloudesta kokouksessa keskusteltiin laajasti ja kiihkeästi. Siinä yhteydessä korostettiin erityisesti talouden seurannan parantamista. Keskustelun lähtökohtana oli ennakkotieto siitä, että liitto vuonna 2007 tulee tekemään nollatuloksen budjetissa hyväksytyn 350 000 euron ylijäämän sijasta.

Henkilöasiana kokouksessa oli johtokunnan jäsenten valinta erovuoroisten tilalle. Erovuorossa olleista mäki-yhdistetyn edustaja Ilkka Tiilikainen Lahdesta ja alppilajien edustaja Tauno Palotie Kauniaisista valittiin edelleen kaudelle 2008-09.

Maastohiihdossa erovuorossa olivat Sauli Pitkänen ja Marjo Matikainen-Kallström, joka 18 vuoden yhtäjaksoisen johtokuntatyön jälkeen ei enää ollut käytettävissä. Maastohiihdon kahdesta edustajasta kokouksessa äänestettiin ja valituiksi tulivat SHL:n liittovaltuuston nykyinen puheenjohtaja Sirpa Korkatti Hämeenlinnasta sekä Helsingistä tuleva Matti Sundberg. Vuorineuvos Sundberg on toiminut monien suuryritysten johdossa. Nykyisin hän on useiden pohjoismaisten ja Baltian maiden yhtiöiden, mm. Scania-yhtiöiden, hallituksissa. Äänestyksessä Matti Sundberg sai 12 ääntä ja Sirpa Korkatti 10 ääntä. Lisäksi Sauli Pitkänen Kuusamosta ja Jaana Vasankari Kuopiosta saivat molemmat 8 ääntä. Äänestyksessä alppilajien ja mäki-yhdistetyn liittovaltuustoedustajat jättivät tyhjät äänestysliput. Sirpa Korkatin tultua valituksi Hiihtoliiton johtokuntaan, tulee liittovaltuuston puheenjohtajaksi vuoden 2008 alusta nykyinen varapuheenjohtaja Risto Happonen Kuopiosta. Lisäksi liittovaltuuston jäseneksi vuodeksi 2008 nousee Korkatin varajäsen Marja Kallio Noormarkusta.

Liittovaltuuston kokouksen yhteydessä järjestettiin myös miniseminaari, jonka aiheena oli seuratoiminnan kehittäminen. Asiasta alustivat liikuntasosiologian professori Hannu Itkonen sekä liittovaltuuston puheenjohtaja Sirpa Korkatti, joka siviiliammatiltaan on Hämeen liikunnan seurakehittäjä. Alustusten ja asiasta tehtyjen ryhmätöiden perusteella käytiin vilkasta keskustelua ja tehtävien yhteenvetojen perusteella asiaa tullaan käsittelemään edelleen Hiihtoliiton eri elimissä ja sen strategiatyössä vuoden 2008 aikana.