11.5.2007← Takaisin

Suomen maailmancupjärjestäjät vaihtoivat kokemuksia Jyväskylässä

Kaikkien viime kaudella Suomessa järjestettyjen maailmancupkilpailujen järjestäjät pitivät kauden yhteenvetopalaverinsa Jyväskylässä.

Levin appihiihdon maailmancupin, pohjoismaisten lajien Kuusamon Nordic Opeiningin ja Salpausselän kisojen sekä Kuopion mäkihypyn maailmancupin kisaorganisaatioiden, pohjoismaisten lajien Host Broadcasterin YLE:n sekä Suomen Hiihtoliiton edustajat kokoontuivat jo tavaksi tulleeseen kauden päättävään yhteiseen palaveriin perjantaina. Tilaisuuden tavoitteena on summata kauden kilpailutapahtumat, mitä on mennyt hyvin ja missä olisi parantamisen varaa. Yhteisiä kokemuksia jakamalla pyritään parantamaan tapahtumia, ottamaan oppia toisten oivalluksista tai välttämään virheiden toistuminen.

Aikaisempien kilpailujen järjestäjien suunnitelmien ja kisaraporttien tärkeydestä oli hiihtolajien kisajärjestäjille puhumassa myös Jukolan Viestien pitkäaikainen valvoja Arvo Kantola. Jukolan Viestillä on vuosia kestänyt käytäntö ja erittäin hyvä malli, jolla tietoa dokumentoidaan ja siirretään tuleville kisajärjestäjille. Maailmancupjärjestäjät totesivat, että aikaisempaa yksityiskohtaisempi asioiden kirjaaminen voisi hyvinkin palvella myös hiihtolajien järjestelyissä. Näin varmistetaan jatkuvuus entistä paremmin.

Suomessa tullaan järjestämään suuri määrä maailmancupin kilpailuja myös tulevaisuudessa. Levi on vakiinnuttanut asemansa alppihiihdossa niin miesten kuin naistenkin pujottelun aloituspaikkakuntana. Kuusamo ja Nordic Opening on mukana Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) kaavailuissa, samoin perinteinen Salpausselän kisat, jonka ohjelmaan myös maastohiihto palasi viime talven vain yhden vuoden tauon jälkeen. Myös Kuopio on mäkihypyn maailmancupsuunnitelmissa ja Nordic Tournamentin järjestäjänä tulevaisuudessakin. Todennäköisesti myös freestylen maailmancupeja tullaan lähitulevaisuudessa jälleen näkemään myös Suomessa.